Spår för hela slanten

Vi är inne i en spårperiod nu jag och hundarna, ärligt talat för att jag har tagit en liten lydnadspaus. Ibland är det så jäkla tråkigt med lydnad! Vi har dock tränat lydnad i veckan. En del fritt följ och sättande/läggande under gång samt inkallning. Ska köra lite framåtsändande i helgen samt apportering, vi kan snart sätta ihop ett helt program för BSL I:an både spårmässigt och lydnadsmässigt…fast jag vet inte vilket jag vill göra först, BH prov eller BSL I? Vi får se.

Igår hade jag möte hela dagen så Tomas kom och hämtade mig klockan 6, då gick vi och köpte varsin falafel och sedan gick jag ett spår till Grima på Årstafältet…jag trodde det skulle vara relativt folktomt men tydligen så var det mitt i rusningstid för hundpromenader..pyttsan..de klev en massa hundar och folk i spåret och jag såg att ett par av dem roffade åt sig det lilla av näringen jag lagt..morr! Nåja, det återstod att se vad hon gjorde. Spåret fick ligga medan vi åt falafel och jag matade ankorna med gammal kladdkaka som jag gjorde till min födelsedag.

Vi gick spåret och jag är faktiskt jättenöjd med henne. Det var svårt för henne då spåret inte låg jättedjupt och det var mycket störning både i spåret och runtom, MEN hon höll fokus hela tiden och tänkte verkligen. Näsan fick ”sniff sniff” högt och ljudligt. Vid asfalten blev hon lite ställd ett tag  (har övat dåligt på det) och lyfte huvudet när en pytte yorkshireterrier kom struttandes förbi men efter korrigering nystade hon ihop huvudet och tog sig över det också..duktiga tjej! JAG däremot måste börja lära mig lita på min hund, jag måste vara ett pain in the ass att ha bak i snöret. Grejjen är den att jag tror att jag gått rakt och tror att hon spårar fel när hon drar mer åt ett annat håll…erkände dock för mig själv sen att jag måste gått som en fyllekärring för rätt som det var låg ju näringen där..på slutet skärpte jag mig och hunden var nöjd. Duktiga tjej! Efter det fick hundarna rejsa runt på stora planen där och Ian hattifnattade som vanligt. Jag körde lite fritt följ med Grima och stundvis gick det bra, det var så längesedan vi körde lydnad på allvar så det vart rätt ostrukturerat, på slutet  kändes det dock fint!

Ian körde jag start och stopp på (inkallning och stanna) och han blev så glad. Tyvärr äter han dåligt och är lite tunn, men jag tror det hör tonårstiden till, det kommer inte hjälpa att jag trugar.

På fredag kommer Gabbi och Råda och har spårkväll med oss. Jag ska lägga mest fokus på Ian så att han kommer igång med sitt spårande så det blir skogstillhåll för oss till större del. Gabbi kör väl ett svenskbrukspår i skogen (personspår) , jag har beställt två liter blod till min lilla golvmopp så det får jag hämta idag.

Vi ska lägga spår på fotbollsplan och utanför också tror jag, och jag måste lägga  med mer terrängskiftning gräs-asfalt-gräs-grus  etc med Grima och låta det ligga lite längre..efteråt blir det käk! Ser fram emot det, det är alltid roligare att vara två om något.

På Lördag ska jag och Alexsandra spåra, då blir det störst fokus på Ian. Grima ska träna lydnad resten av helgen.

Förhoppningsvis blir det spår igen på flygfältet i Barkaby nästa helg.

På Söndag ska jag måla om hallen, det kommer bli fiiint!

Ha det bra allihop! 🙂

5 reaktioner på ”Spår för hela slanten

  1. Nu tänkte jag skriva nåt jätteäckligt, men jag mailar till dig istället..! 😉

    Ja, du har ju ett sjukt kontrollbehov människa, så Grima tycker förmodligen att du är precis som du skrev ett ”pain in the ass” (hihi)
    Hälsningar från en med samma släktdrag 🙂

Kommentera

