Botkyrka BK

Jahapp, idag fick vi ställa in träningen på Stockholmsavdelningen pga av en jätteolycka som hade hänt på motorvägen.

Vi åkte till Botkyrka BK istället (för första gången i träningssyfte!) och det var faktiskt kul att köra på en ny plan! Grim avar på strålande humör och supersugen på jobb. Jag körde igenom BH-provets lydnadsdel minus ”gruppen” eftersom att det bara var jag och Tomas där, och det kändes som en ”piece of cake”. Jag behöver bara fila på positionen då hon gärna vill komma fram. Trängningen..ja den kommer jag nog aldrig få bort riktigt, men jag är nöjd så länge hon inte kommer för långt fram så att jag måst till att knäa henne för att kunna ta mig fram. Lustigt nog har BBK  ett alldeles utmärkt verktyg för sådan träning..nämligen en spegel!!! Så genialt! Detta är något som ju faktiskt nästan alltid finns i ridhus, och vid närmare eftertanke så är det ju i stort sett lika viktigt på en hundklubb. Det är en kanonhjälp att kunna se sig och sin hund under fotgående så att man själv kan rätta till små och stora misstag och se hur det ser ut!

Vi körde även en del apportering, inomhus är hon alltid klockren och håller bocken lugnt och stilla. Utomhus kan det dock lätt bli att hon ”rullar” den lite i mun, det börjar dock bli bättre och bättre och jag märker att hon verkligen tycker att momentet är roligt.

Ian fick gå runt lite på plan med husse som de flesta gånger när jag tränar. Jag tycker att det är bra för honom att få träna den passitiviteten så att han inte blir orolig när det vistas mycket hundar kring honom. Jag tycker att det har gett utdelning då han sällan bryr sig om andra hundar trots att det körs skydd brevid, skjuts eller om det är agility. Dessutom blir han nog ganska trött av att bara få sitta och ta in en massa intryck. Vi brukar dock leka en stund på plan innan vi åker hem 🙂

Jag höll för övrigt på att reta ihjäl mig på en människa som hade med sig en häst på plan (förlåt, det var faktiskt en jättefin Grand Danois) som hon lät springa fram till sin väns (?) Sheltie medan de tränade lydnad? Sheltien uppskattade verkligen inte den stora grandisens stora tassar och pep medan den tumlade runt den stackars hunden. Grandisens matte stod bara och skrattade och menade på att ”men han leker ju”..och? Sheltien leker uppenbarligen inte iaf och riskerar ryggskador av grandisens klumpighet. Matten till sheltien vågade dessutom inte säga till sin vän (?) och gjorde allt för att mota bort grandisen. Jag blev skitsur på båda, dels för att man får fan visa respekt för andra ekipage. Men också för att matten till sheltien inte säger ifrån när henne hund far illa?

På väg till jobber idag såg jag något jättefint. En vit kungspudel som var ledarhund! Så roligt att se en annorlunda ras jobba på det sättet. Jag ser nästan bara labradorer som blindhundar annars.

Har för övrigt ett par lyckliga hundar idag. Hundmaten (kött/inälvsblandningen) är slut och jag skulle inte få leverans för än imorgon så då var jag ju tvungen att komma på något snabbt. Det blev blandfärs från ICA till middag och hundarna åt som att dom aldrig sett mat förut (Grima äter iof alltid på det sättet, men Ian som annars är snorkig högg i sig käket). Sötnosar!

Nu är det läggdags här, imorgon händer inget särskilt. I helgen blir det spår, på Onsdag tränar vi förhoppningsvis i Kista.

3 reaktioner på ”Botkyrka BK

  1. Vad vackert med en pudel som ledarhund! Jag blir alltid tårögd när jag ser ledarhundar, för det är så jävla fantastiskt!

  2. Ja Birgitta kan ju tänka sig Nisse som ledarhund , hahaha undrar hur det hade sett ut:) Nisse älskar ju pinnar så Birgittas ledarkäpp hade nog sett sina sista dagar och hon själv hade väl legat ofta i nån buske 🙂

Kommentera

