Mysigt

Igår åkte jag och mamma till Skrefsta och gick en höstpromenad med hundarna. Jättemysigt, lite rått i luften men soligt och fint. Mamma var jättesmart och hade tagit på sig sina nya moccaskor och dom var ju inte lika fina efteråt.

Alla hundarna sprang lösa och Nisse hade nog den hittils lyckligaste kvällen i sitt liv. Ohhh vad han sprang och sprang och sprang. Upp för backar, ner i diken, hästskit i mun, och runt runt runt. Däremot fick Grima säga till honom på skarpen denna gången. Hon tycker absolut inte om när ynglingar inte är artiga och bara flamsar, så denna gången fick hon säga till på skarpen på åkern. Dock var det väldigt tufft för henne denna gången då Nisse vägrade ge sig och började blotta  tänder och hugga tillbaka. Han kände sig pressad och då åker alltid gaddarna fram. Tillslut verkade han dock lugna sig. Han sökte sig till mamma för tröst (Bra mamma att du inte tröstade då!! ) men verkade sedan ha en annan ”aura” runt sig.

När Nisse var trött tog vi på kopplet och tränade att gå fint i koppel (att kalla in utan störning när han är lös går jättebra, vi får börja lägga in störningar nu). Det gick ganska bra, men jag hade glömt klickern (trodde jag men det visade sig att den faktiskt låg i fickan) och man blir lätt lite bortskämd med den då det går så fort att lära in. Vi tränade även på stanna och det sitter helt okej men behöver slipas på så att det verkligen sätter sig.

Jag vet inte mamma, men jag gissar på att Nisse sov som en stock sen? 😀 Kollade/kände förresten på  bulan han har på läppen. Tycker den var jättekonstig. Skulle mer beskriva den som en hård stor boll som sitter under huden? Vi får avvakta, kan ju vara ett bett. Går den inte ner får det undersökas.

Vi pratade dessutom om hur kusligt lik Nisse är Douglas. Både lite till utseendet men även till hela sättet. Ja, Douglas GODA sida vill säga. Eller, jag kan se vissa likheter med viljan att ta till tänder när något blir jobbigt. En ocharmig egenskap men Douglas var helt okontrollerbar där medan Nisse lugnar sig om man säger ifrån. Man kan nästan tro att han är reinkarnerad 🙂

Nästa gång ska vi har mer ”vanlig” dressyrkurs. Tänkte även lägga ett spår då, något jag misstänker att Nisse kan vara mycket duktig i. Han är iaf en väldigt ambitiös liten hund som tycker om att jobba! Det är roligt. Han riktigt lyser upp när han får lära sig nytt.

Jag tog bilder igår, inga speciella för jag orkade egentligen inte..men iaf. Lägger upp dem senare ikväll.

Idag är det fredag…ahhh…:D

En reaktion på ”Mysigt

  1. Ja det var jättemysigt , förutom mina nya mockaboot:) Klantigt , men tänkte inte på att det hade regnat för första gången på flera veckor just denna dag på förmiddan , men , men thats life:) Nisse var iallafall jättelycklig , trots Mamma Grimas attacker:)

Kommentera

