Nils

Det har varit en händelserik helg, det är det alltid när alles vår käre Nils är på besök. Tanken var att Nisse skulle sova hos oss från Lördag till Söndag då mamma och pappa var bjudna på grannens årliga Elvis party, men eftersom att samtliga hundar har nyst, fnyst och haft inåtnysningar-och jag fått en snabb tid hos världens bästa veterinär Wilbert Beyer så fick Nisse vara med oss på fredagen också.

Efter fredagens jobb åkte jag och Tomas och plockade upp Nisse hos mamma för att sedan börna till Järna och min privatveterinär Wilberts mysiga smådjursmottagning för noskvalsterkoll. Väl framme tittade Wilbert i alla hundars näsor och konstaterade att det nog var noskvalster det handlade om. Ett recept rikare åkte vi hem igen med alla vovvar som bara fick en snabbkiss eftersom att Tomas och jag skulle på bio för att se Michael Jackson’s ”This is it”.

Väl hemma vid elva på kvällen igen tog vi med hundarna till fotbollsplan och släppte dem där så att ”någon” (läs Nisse) skulle få göra av sig med lite energi.  Helskotta vad det är fart i den hunden! Det är helt otroligt vad han kan springa och hur explosiv han är, Grima som jag ändå vill påstå ha en mycket bra kondis har inte en chans! Ian har dock insett att han inte tar sig an Nisse genom att ligga som ett streck bakom, utan kör på väl uttänkt taktik istället där han lurpassar tills Nisse kommer tillräckligt nära för honom att göra en attack..haha!

På Lördagen väcktes vi av att Nisse tog ett elegant skutt upp i sängen med en effektiv stöt i min mage och en välriktad spark mot Tomas ädlare delar medan Grima som är mycket noga med att hon ska ha mest uppmärksamhet även hon dunsade upp i sängen med Nisses huvud i sina gurglande käftar. Ian som är fylld av kärlek gjorde sitt bästa för att  kväva oss genom att stå på våra ansikten med framtassarna och pussa oss. Ja. Vi vaknade.

Tomas tog med sig Grima på långpromenad medan smågrabbarna fick följa med på långpromenad i skogen. Jag turades om att ha dem lösa och båda var superduktiga. Nisse börjar äntligen lyssna till ”stanna”, men det är inte hundra ännu. En timme senare var dom trötta dom små skitarna och vi fick äntligen lite lugn och ro medan vi åt chips och kollade på Harry Potter (hundarna åt naturligtvis också chips)…

Vid elvatiden tog jag och Grima en promenad runt Tumba igen, och passade även på att köra ett lydnadspass under en lampa i mörkret. Det fria följet börjar se riktigt bra ut! Jag har anammat lite knep jag hade när jag red förut för att ”samla” hästen och även bibehålla energin och koncentrationen..halvhalter! Det har förbättrat positionen och fått henne snabbare i reaktionerna. Kör även väldigt mycket tempoväxlingar . Har även börjat köra en del fjärrdirigering på allvar. Problemet är att hon flyttar sig både sidvärtes men ffa framåt, så jag har tagit hjälp av cykelställ och andra tydliga ”markörer” för att gå henne att stå kvar på samma plats. Funkar väldigt bra hittils, imorgon ska vi fokusera på apporten.

Söndagen blev det ingen långpromenad, men en mysig morgonpromenad i skogen. Hundarna var lugna och strosade mest runt och nosade och mös. Härligt! Jag hade tänkt fota allihop i helgen, men nu blev det tyvärr inte så pga av det tråkiga vädret. Idag har det varit sån dimma att man inte sett 10 meter framför sig 😦

Ikväll fick iaf lille (nåja) Nils komma hem till sina käre mor och far och var så lycklig (även om det är jätteskoj att sova över hos Grima och Ian). Alla tre hann med att ha dragkamp om Nisses leksakeri iaf 2,5 timmar till innan det var dags för oss att åka. Nu sover iaf mina som två döingar. Dags för mig också.

Vägde förresten  hundarna hos veterinären.

Ian: 8 ,3 kg!!! (Och jag som tyckt att han sett lite tunn ut på sitone?)

Nisse: 19,5 kg precis

Grima: 31, 9 kg

Det ar allt för denna gången, hoppas på att kunna uppdatera med lite bilder snart på raringarna.

Glad 1:a advent på er allihop 🙂

3 reaktioner på ”Nils

  1. Jag blir rent tårögd när jag läser dina inlägg om våra hundar och framförallt Nisse 🙂 Han har verkligen roligt hos dig , idag är det tråkigt på firman , fanns ju ingen Ian här idag:(
    Puss och tack för all hjälp

  2. Härliga hundar de är!
    Även Bobby börjar fatta ordet stanna, men det tar lite tid… 🙂

    Här har vi en tungviktare, Bobby väger 22,4 kg nu! Men han har inte gått upp alls sedan förra vägningen, så det verkar ha stannat upp nu,puh!

    Caroline

Kommentera

