Uppdatering? *gäsp*

Ja jag har inte orkat uppdatera hundbloggen på länge, det har väl inte hänt något jättesspektakulärt precis.

Vi har haft ett smärra träningsuppehåll, jag har bara inte ORKAT och passar på när Grima är något tröttare och mindre aktiv= under löp. Hon började i Onsdags och blir senare och senare vilket är så HIMLA skönt!!! Camilla kommer att passa henne under höglöpet och Ian stannar hemma med sin matte och husse och får lite egentid för första gången i sitt liv. Kan behövas!

Skydd har vi dock tränat som vanligt med undantag från förra helgen. Det går riktigt bra. Hon är överlag en så himla enkel hund att ha att göra med egentligen. Loss har vi ju jobbat med en del, det är mycket bättre men för att helt  slippa ta den konflikten kommer jag att belöna loss med boll. Annars finns där verkligen inget att klaga på. Hon biter stenhårt och djupt, glider hon någon gång ur eller inte kommer in ordentligt vill hon alltid själv av naturen bettförbättra. Angreppen är ordentliga och bevakningarna börjar också bli riktigt fina med täta skall. På Lördag ska vi köra en vända igen. Får se hur hon är då. Hon går lite upp och ner i humör i löpet, oftast stärks hon och blir tuffare men vid enstaka tillfällen minskar intensiteten något. Dessa dagar är hon också mycket trött och ”mammig”. Misstänker att hon har ont i sina äggstockar då.

Annars har vi som sagt inte gjort mycket. Igår fick bägge köra godislet inomhus och det var superuppskattat! Jag gömde små köttbullsbitar i soffspringan, under klädhögar/skor , uppe på hyllor och på ställen där de verkligen fick krypa in och kämpa lite. Nosarna jobbade verkligen på båda men det är också intressant att se vad olika stilar de har. Överlag skulle jag faktiskt säga att Ian är en mer spårsäker hund. Han är väldigt noga och precis i sin spårstil. Grima är jag supernöjd med som spårhund, men har inte riktigt den precisionen Ian har. Ian är faktiskt en riktigt spårtalang, har nog inte sett en hund som är så säker i spår som honom som är så ung! Oavsett ras vill säga.

Nisse och Ian har hunnit fylla ett år. Ian fick en rosa boll och ett litet gummidäck i present medan Nisse fick en spårsele och en klicker av Ian, haha 😉 Mamma och pappa har också efter mina direktiv köpt en bur åt honom att träna avkoppling i. Nisse är en hund som lätt går upp i stress eftersom att han vill ha koll på precis allt, särskilt mamma. Hon får inte gå på toa eller röka ifred utan att han måste upp och gå efter. Jag sa åt dem att skaffa en bur de kan ha under en period. Då kan han ligga där medan de ser på tv efter att ha gått en promenad och mamma kan resa sig i reklamen utan att ha en hund hack i häl. Det blir nog jättebra. Jag har bara bra erfarenheter av bur vad gäller avslappningsträning. Mina kör jag bara in i bur så sover de efter en stund. Ja inte hemma, men om vi är någonstans där de inte är vana att gå och lägga sig. Så småningom plockar man bort den.

Ska även dit i helgen och koppelträna och göra lite annan lydnad. Kanske kan lära Nisse lite godislet också? Perfekt stimulans när man inte orkar aktivera så mycket utomhus.

Förresten håller jag på att uppdatera gallerierna med massor av nya bilder. Monica hade gjort något fiffigt på sin hemsida via one.com så jag var tvungen att prova jag också. Meddelar när det är uppe! 🙂

4 reaktioner på ”Uppdatering? *gäsp*

  1. Jag upplever det faktiskt som att det uppstår mycket mer avundsjuka när man har två hundar. Man kan inte klappa den ena hunden utan att den andre ska tränga sig förbi och det är två hundar som ska uppfostras, tränas, har olika behov osv. Nej var glad att du bara har en för guds skull!

    När ni har lärt er aktivera honom själva så kommer han inte att sakna Ian lika mycket. Då är det ju ni som är roligast 🙂

  2. Vi har en bur inomhus, men vi använder den sällan, fast vi borde.
    Bobby varvar oxo upp lätt, främst om barnen har kompisar här, då är han efter dem hela tiden.

    Men det går bättre och bättre med nedvarvning för varje månad… 🙂

Kommentera

