Tonsillit

Undrar om det är detta jag har? Undrar om det är detta Grima har?

Jag har ju tampats med mina halsproblem i jag vet inte hur många år..och 2009 måste det ändå ha varit värst med antal skrivna sjukdagar där de allra flesta var pga av halsont/tappad röst/slemhosta. Grima har också på senare tid haft dålig andedräkt, och tvärtemot vad de flesta tror. NEJ, det är inte normalt att en hund har detta. En hund ska inte lukta någonting i munnen, och det har hon inte gjort förrän på senare tid, och även under en period för ett tag sedan.

Det är liksom en unken lukt, och hon ser väldigt fin ut i både mun och tänder så det är inte detta. Halsen ser jag inget i , men det beror på att hon har så svarta pigment långt in.

Idag när jag satt och googlade fick jag reda på att tonsillit kan smitta från både människa till hund och tvärtom! Imorgon ska jag alltså både båka tid till veterinär och husläkare för att kolla upp halsmandlarna. Symptomen stämmer perfekt för mig. Halsont ofta, nedsatt immunförsvar, tappar rösten etc. Hundar brukar ha värre symptom på tonsillit. Tex harklande, gräsätande, smaskande med mera..detta har hon dock inget av vilket inte heller behöver vara ovanligt.

Ska bli spännande att göra en utredning…

I helgen har det inte hänt något särskilt spännande. Inställd träning pga av vädret så igår var vi en stund hos mamma och pappa så att jag kunde ta det sista på Nisse med trimkniven och klippa/fila hans klor. Viktor vad där (min 3-åriga systerson) och han kom naturligtvis ner när jag stod och fixade med Nisse. Jag hade glömt min trimjacka hemma och för att slippa bli nerhårad stod jag i bara trosorna och trimmade. Följande dialog utspelar sig:

-Moste Liiiiinaaaaa..

-Ja-a Viktor?

-Vaffö ha du inga byxer på dej?

-För att jag håller på och leker frisör med Nisse och det blir så mycket hår, det fastnar på byxorna.

-……*stirrar med höjda ögonbryn på sin knäppa moster* Men va gö du med Nisse?

-Jag fixar hans frisyr så att han blir snygg.

-Aha…gu va coolt!

Haha, så nu är Nisse ”cool” 😀

Efteråt gick vi en promenad vilket var uppskattat av alla fyrbenta vänner. Senare på kvällen åkte vi till Annelie och Fredrik.

Idag blev det en promenad i Skrefsta. Vi fick pulsa i superdjup snö och vår speedade lilla terrier skulle trots att jag försökte plöja åt honom tvunget vara längst fram..*suck*. Väl framme på plan mark fick han tokfnatt och sprang allt vad han kunde 10 varv åt alla håll ..bara att vänta ut tills han är klar!

Grima min toka sprang ner i ett dike och höll på att drukna i snön..men hon var lika glad för det.

Nu ska vi ut igen och sedan ska vi träna lite lydnad inomhus. Ute finns det ingen plogad plätt där vi kan hålla till så det får duga.

Todelo!

6 reaktioner på ”Tonsillit

  1. Klockren teckning!
    Ja det var läskigt när Grima nästan helt försvann! Och Ian skulle såklart rusa efter ner, men jag fick stopp på han!

  2. Hahaha ja den där Viktor 🙂 Och när han satt och berättade om hans finger som hade blivit avskuret så han fick åka till doktorn 🙂 Bara så gooooooooooooooo

Kommentera

