Utställning och träning

Så var vår första officiella utställning avklarad! Ian skötte sig jättebra och verkar inte alls gå ner sig när det är så mycket stoj och stim omkring. Utställningen hölls i Sollentunas badmintonhall där jag har haft gympa flera gånger då vi gick i gymnasiet. Dessvärre var det väldigt trångt och stimmigt och ljudnivån var jättehög vilket gjorde att jag kände mig supervirrig. Nåja, väl i ringen belönades Ian med en 1:a med HP (hederspris) och jag är absolut nöjd med det. Kritiken löd:

”Maskulin hane med korrekt typ och storlek. Härlig skalle, utmärkt uttryck och utmärkt hals. Brett men kort kors,utmärkt kropp. Skuldran sitter på rätt ställe. Lite lös i armbågarna och ett gott hårlag. Ännu mycket instabila rörelser”

Det sista kan ju låta illa men domaren var väldigt bra på att förklara vad han menade. Ian briljerar något när han rör sig och detta är något jag varit helt medveten om.  Han rör sig mycket bättre nu än när han var yngre så det kommer säkert försvinna alltmer ju äldre han blir. Den andre hanen fick därför placeras före då han var mer färdig i sina rörelser. Domaren tyckte dock att rent fysiskt sett så var Ian mer färdig och maskulin. Gry blev bästa junior vilket inte är ett dugg förvånande, hon är verkligen fin!

Jag fick min etta och det var allt jag ville 🙂 ,  några bilder från utställningen:

Sedan fick vi Gry med oss hem , hon ska vara här på lite lydnadsläger till nästa fredag, så vi får se vad vi kan åstadkomma 🙂 Hon verkar iaf stortrivas och gör sitt bästa för att terra sin bror. Grima vågar hon dock inte bråka med och är lite försiktig runt, men Grima är gudasnäll med henne. Hon får lite småpussar och uppvaktning av Gry som ändå verkar tycka att hon är häftigast i världen 😉

Vi träffade Nisse igår också efter utställningen då vi skulle åka och hämta Grima då mamma passade henne medan vi var borta. Vad ska man säga, alla vet ju att Nisse ÄLSKAR sin Ian…och nu kom en kopia som dessutom var tjej. Jösses Nisses hjärta slog frivolter för den lilla skönheten och brydde sig ICKE längre om Ian och Grima. Gry tyckte mest att Nisse var pest och pina och nafsade efter honom, men Nisse han låg och trånade efter lilla Gry..så kär så kär..haha.

På kvällen börnade vi iväg till Strängnäs och tränade lydnad och skydd. Apporteringen gick kalas och skyddet likaså. Vi fick bara god kritik 🙂 Gry och Ian fick gå en liten sväng på landsvägen där och dessutom kika in i ridhuset och titta på schäfrarna och det tyckte ju Gry var väldigt spännande. Trötta som få åkte vi hem och åt..sen somnade vi på soffan. Klockan ringde halv åtta imorse för det var minsann vasaloppet sa Tomas. Happ, jag som är superförkyld och sovit dåligt ändå kunde ju inte somna om så jag låg i sängen med Ian och Grima demonstrativt brevid eftersom att de ville försäkra Gry om att jag faktiskt var DERAS matte. Kort efter kunde ju ändå Ian inte låta bli att få frispel så då blev det fight en stund tills de tröttnade. Vid lunch gick vi en underbar långpromenad runt bruket. Temperaturen var perfekt och vi bara njöt av vädret medan hundarna hade jättekul 🙂 När vi nästan var ute ur skogsdungen hörde vi hur någon ropade förtvivlat på sin hund och vissladei visselpipa. Vi kopplade alla hundar och försökte se något men inget..efter ett tag såg vi något stort och svart stå vid ett träd och gräva/tugga på något på marken. En rottis tänkte vi först och suckade, man vet ju aldrig. Tomas fick dock ta hundarna så gick jag närmre och såg hur den åt på något rent frenetiskt..måste vara en labbe tänkte jag..jojo, när jag kom fram stod den och åt en massa mat någon antaligen lagt fram till rådjur. Den verkade snäll och ägaren ropade så jag tog den i halsbandet och gick mot ropandet. Där stod en blind man med hundens sele och allt.

”Saknar du en hund?”

”Åh ja!”

”Då vill du nog ha tillbaka honom, han stod och åt fågelmat under ett träd lite längre bort här”

Mannen var inte ett dugg förvånad för hans hund älskade ju mat, men där ser man att inte ens en blindhund lyder blint. Finns det mat i närheten så rubbar man nog inte en labbe i första hand, haha! Nåja gubben fick tillbaka sin hund (vi har sett dem flera gånger förr) och vart så glad och vi med. Labben såg mest ut att vilja gå tillbaka och äta mer, hehe.

Bilder från promenaden lägger jag snart upp i Ians galleri, resultatet på hans sida. Nu ska vi fika och snart är det dags att gå och lägga sig igen.

Godnatt!

4 reaktioner på ”Utställning och träning

  1. Ja Nisse han var så käääääääääääääär , vilken snygging fast lite bitchig haha var hon nog , fast han är ju van stackarn , Gestapo hade ju hållt på hela förmiddan med honom:)

  2. Nästa gång ni skall på hundutställning kan ni väl höra av er!? Vi kommer gärna och ser hur det går till 🙂
    Förresten vad fina bilder på dig. Du är riktigt vacker 🙂

  3. Tuija:

    Jo jag kan absolut säga till nästa gång vi ställer ut! Robin kan säkert tycka att det är spännande att se alla hundar
    Tusen tack för komplimangen! 🙂

Kommentera

