Spår

Hur underbara hundar kan en människa ha? Helskotta vilka fantastiska spårhundar jag har!

Det hade kommit snö i Strägnäs idag så vi tog en dag tillägnad spår istället. För Grimas del blev det årets 3:e och jag är så förbannat nöjd så det finns inte. Vi tog spåret vid en perfekt äng bort mot Hågelby, ganska mycket vindar idag och speciellt sidvind åt vänster. Spåret var kanske 250 meter långt med 3 vinklar och hade legat ca 40 minuter. Grima var först ut och gick väldigt noga och metodiskt i spårkärnan med enstaka små utfall dit vinden blåste, men det var en petitess. Vinklarna tog hon som ingenting . Farten kunde varit något högre, jag har dock medvetet dragit ner på den för att verkligen göra henne supernoggrann och det glädjer mig att hon väljer att verkligen gå in i spårubblan efter ett så otroligt långt spåruppehåll istället för att bli alldeles för het och dra iväg. Farten kommer garanterat komma när vi har spårat ett par gånger till och det handlar inte om stora marginaler. Nästa vecka ska jag fokusera på spårapporterna (jag la inga spårapporter denna gång) och bara lära in ordentligt fina markeringar. Hon markerar bra men det finns tendenser till att markera annat ”skräp” som ligger på marken i spåren också och det vill jag ju inte.

Ian då. Ja vad ska man säga, den hunden är en jäkla spårbegåvning. Jag har aldrig träffat en hund som är så självsäker i ett spår och ligger så perfekt i spårkärnan som honom. Han tar såna fina initiativ och löser alla problem utan att be mig om hjälp och den hunden har aldrig haft en godisbit i spåret. Idag fick han gå Grimas gamla spår och därmed årets första spår för honom, inga problem. Han gick som att han aldrig gjort annat. Jag må skryta om den lille parveln men det ÄR så himla roligt att ha en sån kanonhund av den här rasen. Hans kvalitéer bara slår mig med häpnad hela tiden och jag är så förbannat stolt över honom. Det här är i allra högst grad ett skrytinlägg och jag skäms inte ett dugg för att lyfta upp honom på pallen såhär! Grima är naturligtvis också en pärla, men man har ju andra förväntningar på en brukshund faktiskt.

Jahopp, vi är hemma hos mamma och pappa nu. Tomas skulle trumma på pappas trumset och jag tänkte egentligen finputsa på Nisses päls. Det blir inget med det! De hade gårdsstädning härute och jag blev bjuden på en stor whiskey av Benke så just nu förstår jag inte ens hur jag klarar av att skriva det här inlägget för världen snurrar minst sagt.  Jösses…Det får bli i veckan istället 😀 Han behöver raka rumpan och klippa benhåren och bröstet samt finputsa skägg och nosrygg lite innan han är ”vårsnygg”.

Nu ska jag se om det finns något gott i skåpen här…imorgon blir skyddsträningen äntligen av!

3 reaktioner på ”Spår

  1. Gud vad kul att det gick så bra för båda hundarna att spåra! Men mest imponerande är nog Ian, då precis som du skriver, man har lite andra förväntningar på en brukshund..

    Var stolt över dina guldklimpar och skryt så mycket du vill! Det har man nämnligen rätt till när man är hundägare och vovvarna presterar bra 🙂

Kommentera

