Tvångsgos

Kan ju låta konstigt, men jag måste börja tvångsgosa mer med hundarna märkte jag igår vid kloklippningen. Vad är tvångsgos? Jo det är egentligen vad det låter. Med milt tvång gosar man/känner man på hela hunden (vill hunden så är det ju inget tvång i det, men oftast brukar de vara lite kinkiga med det och vilja ha bättre saker för sig) och den får inte gå därifrån förrän man själv tillåter den (och då ska hunden vara avslappnad). Varför gör man så? Jo för att lära hunden att bli hanterad, tex kloklippt/klippt i pälsen/kollad efter fästingar och undersökt vid skador/hos veterinär mm. Kan man inte göra det med godis? Jo, men varför? Vad händer den dagen man inte råkar ha godis i fickorna och hunden måste undersökas på ett sätt den inte riktigt gillar?

Jag trodde att jag hade kommit en bit på vägen, men igår vart det en jättekonflikt mellan mig och Ian och det är ju inte kul. Jag skulle klippa klorna på samtliga hundar. Nisse var först ut och han stretar och bits HÅRT! Men det gick. Grima var 2:a och henne har jag ändå kommit en bit på väg med. Hon klagar men inte så mycket mer och hon tycker att det är lite mysigt att kela efteråt (istället för att bara vilja fly, och det är just det tvångsgoset går ut på. Det får inte BARA vara obehagliga saker. Man kan tex ge hunden massage efter kloklippning eller klia den..något den gillar). Sedan Ian. Ian har alltid varit snäll me kloklipp. Jag har lagt honom på rygg i knät och klippt (han har klagat men det är allt) och sen är det klart. Igår var det en annan visa. Jag vet inte vad som tog åt honom? Han gallskrek, nafsade och sprattlade som att han satt fast i en rävsax?! Jag fattade verkligen ingenting men försökte hålla mig lugn och inte släppa taget om honom (sticker han är det kört och det blir inte bättre av att jag får jaga honom). Tillslut fick jag rya till och då var han kontaktbar i några sekunder igen tills klotången kom fram. Vi provade i köket och där blev han mycket lugnare, men fortfarande skulle han trilskas, jag kände verkligen att jag verkligen inte får släppa nu för då får jag börja om med kloklippsträningen från början. Jag fick rya till en gång till, då fick jag kontakt och sedan la jag honom och masserade och bara klappade, efter ett tag kopplade han verkligen av och gäspade flera gånger och jag kunde klippa utan problem. Vi försökte göra detsamma i vardagsrummet och jo det gick bättre denna gången. Matte var jättedum efteråt tyckte han, men en liten stund senare ville han ligga i famnen och kela mellan mig och Tomas frivilligt. 🙂

Summan av kardemumman! Börja tvångsgosa med era hundar! (Ordet låter hemskt ). Lägg dem ner och kela med dem/klia. När de slappnar av som mest låter ni dem gå. Sedan kan man trappa upp genom att låtsas klippa klorna med mera (hunden ska vara avslappnad). Jag har varit för dålig på det på sistone, nu är det dags igen. Det ska inte vara farligt att vara hos matte eller husse!

voff!

En reaktion på ”Tvångsgos

Kommentera

