Dum matte

Jag har vid flera tillfällen nu fått mig en tankeställare medan jag tränat hundarna, över vilka förväntningar jag har på dem.

Grima är en schäfer, hon är dessutom en schäfer avlad enbart för arbete och som ju alla vet är schäfern en utmärkt allroundsbrukshund.

Ian är en westie, tanken är väl att han ska vara en westie med V8, men såna garantier går inte att få. Det som kännetecknar westien idag är att det är en läraktig men lite svårmotiverad ras med stor integritet. Den är mycket glad, men dansar helst efter egen pipa.

Det är väl egentligen inte konstigt, men jag märker verkligen hur jag särbehandlar dem i träningen. Det MÅSTE jag ju till viss del eftersom att det är totalt skiljda raser och för att inte tala om individer. Grima KAN jag kräva mer av, jag kan säga åt henne ”försök igen, igen, igen..osv” och hon gör det. Medan jag verkligen får tänka med Ian hur jag ska göra för att hålla motivationen uppe  (även om han är ovanligt lättmotiverad och förig för att vara terrier).

Det jag märker är ändå förväntningen jag har på dem, jag förväntar mig så mycket av Grima. Medan Ian blir jag själaglad för minsta lilla. Det är så orättvist! 😀 Trots att jag vet om det är det svårt att skärpa sig. Dum dum dum! Nu måste jag försöka sluta med det 😀

Grima och jag kör på med BSL:en nu och jag har gjort upp ett schema för fysträningen. Ian ska jag också börja cykla med lite, men vi tar det försiktigt i början. I helgen MÅSTE jag lägga ett blodspår med iaf 6 timmars liggtid. Det gäller att inte vara lat nu och successivt vänja honom vid längre och längre liggtider. I öppenklass som vi ska köra i juli kommer han att få gå ett spår som legat upp mot en hel dag och han har nog inte riktigt den mentala kondisen än. Hejja hejja.

4 reaktioner på ”Dum matte

  1. Att du tänker på hur du ”särbehandlar” dina hundar är ett STORT steg.
    Det gäller ju att anpassa träningen efter individen, dvs läsa sin hund, och inte fastna i förväntningar som hunden kanske just då inte kan infria, med besvikelse och frustration som ett brev på posten……………
    Alltså, ”särbehandla” allt vad du orkar, men ställ realistiska krav/förväntningar på dem = läs dina hundar.
    Jag vet att du kan !

Kommentera

