Träningshelg

Vi har haft fullt upp med träning både lördag och söndag, och tur är väl det för jag börjar fundera på om jag tagit mig vatten över huvudet inför BSL starten som är snart 😉 Vi får se! Jag kan ju inte säga att vi har några problem i träningen. Tvärtom går det riktigt bra.

På lördagen var det strålande solsken och vi filade på detaljeri det fria följet med ett nytt kortkroppel som jag införskaffat, suveränt! Slätapportering stod också på schemat och där fick jag allt en tankeställare när hon plötsligt inte gick att skicka? ”Apport!!!”…”??????” sa Grima då. Sen kom puckomatte med lite hjälp av Kattis på att hon inte såg den i det höga gräset. Doh! Ibland har jag otur när jag tänker 😉

Igår (söndag) åkte vi först ut och spårade. Vansinnigt kraftiga vindar, spöregn och sol om vartannat. Grimsen tuffade på i vanlig ordning, slog till någon gång ibland men gick snabbt tillbaka till spårkärnan  och jag tänkte att det berodde nog på de hårda vindarna. Vinklarna tog hon som ett smäck, perfekt! Apporterna påvisade hon också riktigt fint. Det som var så kul var att jag fick reda på att vi råkat gå över (! eller under?) Ystras spår och antagligen var det detta som hon blev fundersam över. Duktiga duktiga hund! Isåfall gick hon verkligen kanon , jag fattade ju inget 🙂

På OG:t filade vi på det fria följet en kort stund, sedan påbörjade vi en ihopkedjing av apport+framåtsändande. Apporten gick riktigt bra, glad hund! Hopp och A-hinder struntade vi i då det var alldeles för blött i grästet. Framåtsändandet såg fint ut! Riktigt bra fart.

Ian tränar för närvarande mest på sidoförflyttningar och bakdeleskontroll, jag troooor att han börjar greppa att han ska flytta rumpan när jag flyttar fötterna. Vi tränar även på hopphindret med avslut i utgångsställning. ”Fot” känns jättebra, han är duktig lilla trollet! Jag märker dock att han börjar bli lite rund om magen? Usch och fy, det ska åtgärdas illa kvickt. Vi siktar hur som helst på att starta en lydnadsetta i Åmål i Oktober. Ett förstapris känns absolut inte omöjligt!! 🙂 På onsdag ska jag lägga ett spår till honom också med ca 6-10 timmars liggtid och ett par bloduppehåll. Det är bara lite över en månad kvar till viltspårprovet i Häringe.

Kort och gott, vi är i full gång! I helgen drar vi till Åmål igen och firar svärmors födelsedag. 

Trudelu!

Kommentera

