Lite av varje

Jag klagar verkligen inte på sommarvärmen iaf! Jag ÄLSKAR när det är såhär varmt och det gör inget om det blir varmare ändå 🙂 Hundarna däremot är ganska sega nu i värmen, men träningen fortskrider. Ian fick gå ett spår som legat nästan 25 timmar för första gången igår. I det stora hela gick det jättefint, men jag funderar lite på om han går lite i mitt spår också och inte bara följer klöv/blod? På slutet hade jag nämligen gått tillbaka en bit och sedan vikt av, vilket märktes när vi kom till slutet då han gärna ville gå dit. Tips på hur man får bort det? Jag ska för det första låta någon annan gå ett spår åt mig så får vi se hur han reagerar på det. Vi skulle gått ett öppenklass spår nästa tisdag, men det ska jag avboka då jag inte kommer att kunna ta ledigt (det är 9 på morgonen). Dessutom har vi lite mer att träna på, jag tror att han skulle fixa det men han har varit lite seg i värmen vilket jag förstår. Han har ju för det första päls som en yeti och är lite värmekänslig annars. Trimning på Onsdag! Tack så väldigt mycket för det.

Grima har också spårat, men inget speciellt. Jag gick ett spår med endast en vinkel med henne häromdagen, mest för att träna in apporterna. Första apporten som var en träpinne markerade hon suveränt!!! Sista apportern markerade hon inte lika bra, men det är inte någon överaskning. Det var en bit brandslang och den låg på snustorr hårt packad jord vilket hon inte är särskilt van vid. Efter en ny påvisning la hon sig fint. För övrigt är jag nöjd med spåret men hade önskat en högre intensitet (tips?). Grima blir påverkad av värmen men det måste vi träna på, men vet aldrig hur vädret är på tävling tex.

Igår tränade jag och fröken lite lydnad på gräset. Jag  kämpar på med hennes trängningar och håller på att slita av mig håret, men har kommit på att jag vrider bak armen lite när jag går fot med henne, och när den sedan åker fram kommer hunden med. Alltså, det är i min värld mikroskopiskt lite, men det kan ni ge er fasen på att den hunden uppfattar. Bara att göra om och göra rätt…Vi körde apport när en liten kille på 7 år (?) kom fram till mig och skakade hand (!) och frågade om han fick prova att göra det jag gjorde? Haha, ja det fick han faktiskt. Han fick kasta och säga ”apport” och sedan var hans kväll gjord. Grima är verkligen världens bästa barnhund…sålänge de inte har leksaker i händerna 😉  Någon dag ska jag börja targetträna lite och se om vi kan få till ”rutan”. Vore skoj att prova.

Hur som, frysen är trasig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hundmaten. Fan helvete. Det är vid såna här tillfällen man surar för att man inte har torrfoder.

För övrigt: FAAAAN vad jag längtar till flytten! 😀

2 reaktioner på ”Lite av varje

  1. Att träna värmetålighet genom att träna när det är varmt ät ren avdressyr.
    Träna kondition när det är svalt (tidig morgon eller sen kväll och ingen mat 4 timmar före och 1 timme efter).
    När konditionen är på topp gör man EN träningskontroll i värme för att se hur hunden fungerar.
    Är hunden extremt värmekänslig trots att konditionen är på topp kanske det är bättre att bara tävla höst och vår,
    eller när det är en vanlig normalsommar med +12 grader och regn ?! Jag menar, hur ofta är det värmebölja i Sverige och framför allt just den dagen du hade tänkt tävla ??!

  2. De är definitivt inte extremt värmekänsliga, men blir sega vilket jag iof ser som en helt normal reaktion. Under dagen tränar vi inte alls, men framåt eftermiddagen vid 17-18 gör vi det ibland om det är helg och vi ska iväg senare.Grima gick jag spåret med vid 19-tiden (då var det 20 grader, dock ej direktsol) och senare kan jag inte gå på vardagar om jag ska hinna göra annat efter att ha kommit hem från jobbet vid 17:30. Ian tränar dock hela tiden under dygnet i och med att spårproven kan gå när som helst+ att han sällan utsätts för direktsol i och med att det är i skogen. Långpromenaderna tar jag ju kl 7 på morgonen som regel och vid 19-20 på kvällen, så ingen träning öht bedrivs när det är som varmast.

    Min poäng är att jag kan ju inte undvika träningen under sommaren utom de dagar de är 12 grader och regn. Hundarna blir ju fortare trötta när det är varmt men då tränar man givetvis ett kortare pass bara.

Kommentera

