BBK och Åker

Lydnad för hela slanten i helgen. Igår premiäråkte vi i Nicoles merca till BBK och tränade lydnad en sväng. Det var längesedan vi var där och Grima som vilat ett tag var väldigt het och ville göra 14 saker på en gång och passade på att självbelöna sig för några beteenden jag inte alls höll med om att de skulle vara bra eller speciella. Överlag var hon dock väldigt fin och jag tror jag har tänkt helt rätt i fotgåendet för det går åt det hållet jag vill att det ska. Hon var lite tuggig i apporteringen. Ian var lite disträ, han är inne i någon kaxpelle period och har vid tillfällen börjat ge mig antydningar om att fulfingret är på väg upp i vissa situationer och det gillar jag inte! Annars är han så käck och duktig så han fick helt enkelt träna en lite kortare stund, det är ingen idé att bråka.

Idag var vi på Åker och började köra lydnaden utanför plan, som lite träningstävling. Dvs att jag värmde henne på gruset innan vi gick in och la en plats och det gick väldigt bra! Det är lätt att tappa hunden från bilen till plan så därför ska jag lägga större fokus på de småsakerna i framtiden. Fler folk, okända hundar och bilar vore ju också perfekt att träna till så omställningen inte blir för stor på tävling! Fokus låg på fria följet och apport. Vi körde ett FF med mycket bakdelsövningar och som jag sa tidigare känns tänket rätt och vi är på väg dit jag vill. Jag har även försökt kedja ihop lite moment nu också, tex FF efteföljt av ”gruppen”, sedan paus. Därefter apportering med framåtsändande. Det känns jättebra men vi har inte lagt in hopphindret och A hindret än och det kommer att ta några gånger till innan Grima kopplar att framåtsändandet kommer efter apporten. Upprepa upprepa!

Imorgon ska jag spåra med odågorna, markerna ser fina ut och jag hoppas såklart på bra resultat. Återkommer med rapport 🙂

Håller för övrigt på med katt-terapi med vovvarna och det börjar arta sig! Bailey hoppade upp rakt framför Grima idag och hon lyfte bara på huvudet och tittade när han promenerade förbi. Ian som skulle efter behövde jag bara rya till och då vände han. Skönt! Jag vill gärna ha katt någon gång och då måste det funka, även om jag aldrig skulle lämna dem själva med en katt någonsin.

Nu ska vi ut på en långpromenad, sedan blir det filmtajm och the-livets elixir!

Ps. Jag har lagt till nya länkar och även infosidor om oss på bloggen. Kika in! Ds.

2 reaktioner på ”BBK och Åker

  1. Stäng ner honom på nedervåningen isåfall, det beteendet är fullständigt oacceptabelt, särskilt eftersom att han redan bitit Bailey en gång.

Kommentera

