Att värna om djur?

Om det är något som gör mig ledsen och bedrövad, så är det när folk inte värnar om sina eller andras djur. Det finns i min värld speciellt 2 stycken sorters djurplågeri. Det uppenbara och det dolda. Men uppenbart menar jag det självklara-djur som inte tas om hand, misshandlas eller har ägare som inte sörjer för deras ”må bra behov”. Sedan finns det ett mer långsiktigt och ”dolt” djurplågeri, vilket vi bland annat kan se i hundaveln! I dagsläget tycker jag att det är på tok för enkelt att få sig ett kennelnamn, du behöver bara betala in en summa pengar och vips är du kennelinnehavare utom några som helst behov av kunskap gällande uppfödning! ”Men det är väl ingen som köper valp från ett sådant stolpskott?” tänker ni då. Men jo, det är tyvärr precis så det går till.

Har nyligen fått reda på att en tik av bruksras som förvisso är trevlig mentalt ska sättas i avel. Problemet är att varken denna individ eller flertalet av syskonen är HD röntgad, och de som är det har så bedrövliga resultat som C och D höfter. Hur i det heligaste helvete tänker man då? En trevlig mentalitet är naturligtvis ett måste på en hund, men vad ska den med skallen till om den inte har en hållbar kropp?! I min värld ska en arbetande hund kunnar arbeta med både sin fysik och sin hjärna, men se det skiter de väl i bara de får pengar. Egentligen undrar jag då varför man inte satsar på att skita i att regga, avmaska och chippa samt hälsoundersöka eventuella avkommor när man ändå är igång då, så tjänar man en slant till! 😀

Folk (ja, jag med) förfäras över aveln på extremraserna- bulldogg, shar pei, basset osv. Men vad är skillnaden på att medvetet avla fram en osund bulldoggkropp och en osund schäfer/rottis/malle/whatever kropp-egentligen? Vissa raser kan jag ha överseende med att man inte röntgar på samma sätt, men då hoppas jag innerligt att dessa raser i första hand inte är avsedda att kunna arbeta på samma sätt som en brukshund heller.

Kunderna till dessa idioter är ofta de som inte kan så mycket, och det går egentligen inte att beskylla dom heller alla gånger, även om jag tycker att man kan engagera sig och ta reda på info om sin blivande ras innan man köper valp. Man kan väl trösta sig med att avlar man på skit så får man skit, även om skiten glänser lite extra på vissa ställen än andra, så är det fortfarande skit. Tyvärr är det dock på djurens bekostnad.

Inflikar att sedan finns det uppfödare som kämpar järnet för att korsa ”rätt” linjer som är dokumenterat friska och trevliga i både kropp och knopp  med varandra, de som försöker få fram en sund och trevlig avkomma. Ibland händer det dock att det inte går vägen, vilket givetvis är tråkigt. Men har man gett sitt yttersta och försökt, så är det gott nog. Att medvetet avla på ohälsa är inte mindre djurplågeri än allt annat som jag radat upp. Vissa gör visst allt för att göra plånboken fetare.

En reaktion på ”Att värna om djur?

Kommentera

