Vi tar det lugnt

På hundfronten händer inte så mycket just nu, Grima tränas inte då jag inte tycker att det är kul att ta konflikterna som blir när hormonerna spökar. Jag menar, jag vet ju själv hur det är att vara på världens pissigaste humör  under de dagarna innan ”D-day” så vi kör lite fys och små söklekar istället som hon tycker är kul. Jag hade tänkt ta med Ian till BBK en dag men det hinner ju bli så jävla mörkt innan man hinner dit, så jag vet inte hur jag ska göra. Behöver störningarna som är där.

Igår åkte vi iaf till stallet vilket var högt uppskattat av vovvarna. Ian (den smarta av dem 2) har ju förstått det där med att hästar ska man akta sig för, och han går gladeligen runt på ägorna och skiter i mig. Grima däremot studerar hästarna från topp till tå när jag ryktar dem. Hon tittar upp, och ner..och så går hon fram och försöker hälsa på dem och förstår inte alls varför jag får chasa bort henne när hästen äntligen rör på sig (mycket  upprört naturligtvis, men snabba rörelser är roliga rörelser tycker fröken). Hon är ju dessutom ett vattendjur från början, så spolspiltans slang bevakas med jämna mellanrum. Kul leksak! Nåväl, ibland försvinner hon iväg på egna äventyr och det får hon så gärna. Fördelen med att ha terrier är att de har liksom sitt eget liv också, och de tycker att de kan få ha den delen ifred. Mattar och hussar undanbedes! Ian har alltid varit sån. Han tar en promenad för sig själv och utforskar ägorna i lugn och ro medan Grima förväntansfullt väntar på att jag ska sadla så vi kan rida ut. Igår slapp jag dock henne en stund då hon hade fullt upp med att kissa sitt soon-to-be löpkiss på alla hundar, grisars, hästar och katters kiss (givetvis med lyft ben som en hanhund)…men så kommer hon tillbaka ”har du sadlat nu?..nähe…”

Ian försökte för övrigt busa med någon slags chihuahua/JRT korsning som sprang runt där, men den blev sur och gick med världens ragg till Ians stora besvikelse. Han saknar nog Ipod som höll till där förr.

I helgen blir det som sagt att ta fram älgklöven, nu är det dags att värma upp inför öppenklass provet!

Kommentera

