Äntligen

Har jag hunnit köra ett pass utomhus med hundarna. Slutade tidigt idag så vi hade nog med ljus att träna ute 🙂 De senaste dagarna har vi haft ”skola” inomhus. Det har blivit godislet och mycket finlir. Har kört mycket bakdelskontroll övningar, bla shejpat med hjälp av klossmetoden (man har tex en hög bok, låda eller liknande som man lär hunden att sätta upp framtassarna på, sedan ska den ha kvar framtassarna och dirigeras runt, men endast bakbenen får röra sig. Det hjälper dem att bli medvetna om bakkärran, vilket de inte är av naturen). Det går snabbt att shejpa (shejping=shaping. Få fram ett önskat beteende genom att klicka när hunden bjuder på det själv) och bakbenen har använts flitigt!

Idag när jag gick ut och körde en stund fick jag direkt lön för mödan då Grimas position vart bättre omedelbart och hon dessutom gjorde riktigt snygga vänster svängar. Ian som varit lite trög med detta backade (!) nu in i position när han kom fel. Strålande roligt!

Bägges pass gick för övrigt riktigt bra, Grima är på väg ur ”jag-ska-löpa” bubblan. Skönt! Inget blod har kommit än men jag väntar det vilken dag som helst. 

Vi har börjat springa också! Kul tycker bägge. Ska nog åka till ridhuset en dag också och köra lite. 

Det var allt för denna gången! 

2 reaktioner på ”Äntligen

  1. Läste inlägget ‘saknar dig’ och undrar när dog Harley egentligen, 2008???. Ja, jag menar dog han innan Robin föddes? Jag trodde han dog februari 2009… I så fall fy fan vad tiden går fort alltså:(

Kommentera

