Lydnadsträning

Igår gick jag och hundarna ut på en ”leta nya stigar promenad” och var ute säkert 2 timmar  i blasket. Supermysigt och de blir alltid lika glada när man hittar något nytt. Till våren måste jag packa väskan med korv och bröd så att vi kan göra eld vid ett av stoppen som finns utplacerade runt sjön vi bor vid. Mysigt 🙂 Sörmlandsleden går ju här för övrigt, så när det börjar bli ljusare och torrare ute så blir det nog lite vandring en dag !

På tillbakavägen tränade vi iaf lydnad, vi har en stor och bra gräsplan bakom huset som vi kan hålla till på, och det gör vi ju med jämna mellanrum. Jag har i princip bara belönat med godis på sistone, och även börjat med en ny teknik för att få henne att förstå vikten av att gå i rätt position. Vi tränar inte varje dag nu, utan hon får bli riktigt sugen så att maten får lite mer värde (hon älskar mat, men har högre driv på boll)..så igår var det dags igen. ÄNTLIGEN har kronan trillat ner. Positionen såg i det stora hela superfin ut och jag såg verkligen att hon TÄNKTE på hur hon skulle föra sig. Duktiga tjejen! Vad jag har kämpat med det där, nu vet jag att det är bara att fila lite här och lite där så blir det kanon! Klossträningen har också gjort susen så vänstersvängarna blir mycket tightare och hon har rumpan med sig. Hurra!

Apporteringen har vi inte tagit ut än, det börjar se riktigt bra ut inomhus (har backar träningen då hon börjat ljuda) men tänkte ta ut den ikväll och kasta den, men inte låta henne hämta. Jag försöker minska förväntan på den, då jag märkt av att hon slår på alla cylindrar när jag tar ner den från hatthyllan hemma (flåsar, piper, snurrar, försöker kampa).  NU ska vi få tillbaka lugnet som hon hade förr. Jag ser hellre att hon för tillfället har lägre intensitet i momentet, bara hon håller lugnt och tryggt och är tyst.

Läggande under gång med Ian är ett evighetsprojekt! Det är supersvårt att få honom att lägga sig med rumpan före. Jag har börjat träna in backande, för att kunna utveckla det till en fällknivsvariant (hunden lägger vikt bakåt vid läggande) och det går framåt (bakåt?) men något trögt. Vi nöter vidare helt enkelt..

Samma med Grima med fjärren. Hon VILL så gärna ta ett litet steg fram, så nu kör jag en massa backande, ligg, backa, sitt, backa osv…Det går men hon behöver mer bakåttänkande. Utomhus går det inte lika bra, då backar hon snett och har högre intensitet framåt. Leksak bakom henne funkar inte, då tappar hon koncentrationen.

Inkallning med ställande går också sådär. Det är svårt att kombinera fart och ett snabbt och direkt ”stopp”. Vi övar ömsom inkallning, ömsom stopp. ..Fortsättning följer.

På torsdag ska jag hämta ut rutan jag har köpt, så Grima ska få öva på framåtsändande i ruta, och Ian på apport. Platsliggning behöver båda. Grima ska ha dold och Ian en grupp överlag…Det börjar kännas att jag anmält två hundar till samma tävling..haha. Hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet 😀 Vi får åka till ridhuset och träna i helgen också. Då ska vi till stallet och mocka och dona. Mysigt 🙂

Längtar för övrigt efter min Iphone. Då kommer jag kunna filma när jag tränar och se vad ag gör för dumheter…men det lär dröja.

Ciao

Kommentera

