Bara för att..

..man klagar så går det bra, jag ska klaga oftare? 😉

Körde fjärren igår med och se på fan att allt går med lite tålamod. Jag följde ett gott råd och ökade kraven för belöningen (det har jag nog varit lite mesig med) och måhända att allt inte var perfekt som helhet, men det sådde ett frö i frökens huvud och jag märkte att hon verkligen funderade över vad hon skulle göra för ett klick. Bra! Då är det bara att fortsätta då.

Ian fick träna läggande, och se det gick ju det med tillslut. Han är seg men det är bara att trappa upp på det, måste för övrigt stabilisera hans moment lite bättre. Han sätter sig i position fint, men flyttar sig gärna när jag berömmer. Lite mer ro helt enkelt..

Utöver det tränade vi mest på ”roliga” moment. Slalom mellan benen, sitta fin, tass, spansk skritt, snurra runt osv för att de skulle få ”leva ut” lite. Jga kan tycka att lydnadslydnad komprimerar hundarna så mycket, de får inte riktigt leva ut på samma sätt som i IPO lydnaden. Samtidigt är det väldigt nyttigt och får dem verkligen att tänka, jag har lånat mycket därifrån till IPO lydnaden som jag tycker är kanon! Det här med klossträning och det stora fokuset på bakdelskontroll och precision, target och olika knep för att göra ett moment ”käckt”..just nu håller jag på med ”hopp-stå”..får se vart det leder. Man lär helt enkelt hunden att ta ett litet skutt vid ställandet för att verkligen få ett tydligt ”stopp”, jag får se om jag utvecklar det. Grima tycker iaf att det är hysteriskt kul att få ett klick för att hon skuttar, söta fröken .

Jag längtar efter min Iphone4 som jag beställt, så att jag kan få filma någon gång…är inne på 5:e veckan i väntetid..ska nog ringa tele2.

Bonusbild på mig och en Holländsk herdehund…

(Nä skojade bara, det är Grima som är superurfälld, en vinter för 2 år sedan)

4 reaktioner på ”Bara för att..

  1. Haha Kattis! Nä du är jag någonsin otrogen så är det med nåt som har mustasch 🙂

    Mamma: Nej hon fäller inte, hon har supertjock päls nu, ungefär som på headern!

Kommentera

