Träning

Igår vart Ian jättedålig i magen och väldigt hängig under förmiddagen. Han ville absolut inte ha kvällsmat i förrigår, och ingen frukost. Han slapp naturligtvis..men man blir ju alltid lite orolig. Han har väl fått i sig något skit, för Grima var inte dålig?

  Nåja! Jag gick separata promenader med dem igår kväll, och ska göra så ett tag framöver. Dels för att Ian behöver få vara själv från Grima, och för att vi ska kunna busa och träna hundmöten med mera utan att han får hennes stöd. Första promenaden tog jag dock med Grima. Vi gick till garagen och tränade i belysningen där, perfekt! Jag har lite svårt att förstå hur jag ska få ett riktigt bra ”stopp” under inkallning med ställande. Jag provade att kalla in från lite olika avstånd, och just nu känns det mest som att jag inte ska fokusera på fart utan just att hon ska stoppa. Jag vet inte om jag ska använda handtecken eller röst..jag tycker att momentet är ganska svårt att få snyggt!

Utöver det behöver vi träna på ”rutan”. Jag måste skaffa lite koner, det är dock svårt att placera ut vid parkeringen för att det kommer ju bilar lite då och då. Vore tråkigt om de körde på dem 😉

Vi körde även fritt följ, och jag är glad över att positionen verkligen håller i sig. Jag har haft med bollen ibland och visst blir den lite sämre då, men jag är stenhård och gångerna mellan det kör vi mycket godis för att verkligen fila på smådetaljer och bakdelskontrollen. Nu får jag inte sumpa det vi har jobbat med!

Ja..vad gjorde vi mer. Vanliga inkallningar, tränade loss (som vanligt, men det gick faktiskt bra). Jag får ta mig till ridhuset en dag och träna läggande under gång . Känns taskigt att göra det nu på hårt underlag. Vill inte att hon ska slå i armbågarna. Vi tog en promenad efter det, tyvärr finns det bara en runda vi kan ta på kvällen som är belyst och oftast får inte hundarna någon ordentlig motion på den, så jag har kommit på ett sätt för fröken att göra sig av med energi på. Jag sätter eller ställer henne, går en ganska bra bit bort och kallar in med bollen hängades i sådan höjd att hon inte behöver hoppa eller huka sig för att fånga den och kallar in-SMACK! säger det 😀 och hon får spurta lite. Det är mycket bättre att göra såhär än att kasta boll där det är plogat eftersom att hon då inte måste göra ett stopp i språnget, utan hon kan springa vidare och successivt sakta av= liten halkrisk=liten skaderisk. Det är väldigt viktigt att hunden är uppvärmd också , i synnerhet i kylan. Hursom! Detta gör vi några gånger och det är högt uppskattat och uttröttande att få sträcka på sig tycker hon!

Väl hemma tog jag ut Ian istället, vi hade sådan tur att vi mötte massor med hundar på vägen. Han behöver nämligen träna på hundmöten när han är lös och det fick vi verkligen! Han skötte sig riktigt bra, en dam med två hundar ropade ”duuktig westie”  efter honom. Han charmar alla den där  😉 Vi busade även en del. Han fullkomligt älskar att bråka med mig den hunden. Dagen är inte gjord utan att ha fått tugga på mattes vantar/händer och armar,jag är ständigt dekorerad med diverse tandmärken. För övrigt så blev han bra på kvällen och fick lite vom som är snällt mot magen. Då var han superhungrig, imorse likaså!

Jahopp, imorgon är det helg. Vi ska bort till en vän en stund, och jag tror hundarna får stanna hemma. De är ju inte rädda för raketer, men det verkar som att det inte skjuts i vårt område och det tycker jag faktiskt är jätteskönt. Ska försöka fota lite i helgen också, det var lääängesedan det vart nya bilder på djuren, och oss själva!

Gott nytt år förresten 🙂

Kommentera

