Ljus i mörkret

..har jag hittat!  Jag tränade alltid vid garagen förut men nu har jag hittat en parkering vid dagis som är superbelyst. Ikväll var vi alltså där och tränade. Jag gillar när det ligger liite snö, det är inte lika halt och det blir lite mjukare ute.

Jag är SÅ nöjd med Grima just nu, det fria följet är precis i den position jag vill ha! Det är så kul att komma på en metod som verkligen passar en viss individ precis, för att det lilla extra ska sätta sig. Däremot hade hon totalglömt ställande under gång idag? Fick flera gånger kommendera om, ”nej! stå upp!” . Hon ville sätta sig varje gång..men tillslut gick det och det var fina stopp 🙂

Tränade även ställande under inkallning, jag har bestämt mig för att använda handtecken på den då det verkar funka bäst. Kom dock på mig själv med att ha låtsats kasta flera gånger, utan att göra det. Tur att man är  observant ibland, det är svårt att inte ha ögon på sig och träna så. Fast ibland är det väldigt nyttigt att få vara ifred och tänka själv också, jag tycker vi har gjort stora framsteg under vår ”semester”…nu saknar jag dock hela gänget och ffa en viss herr och fru väldigt mycket, så nu får det snart bli ”riktiga” träningar igen 🙂

Ian har tränat på sitt sämsta moment som är…läggande under gång. Det är ett moment jag aldrig haft problem med en annan hund. Visst ett långsamt läggande kan hända, men de har fattat grejjen. Ian apporterar, göra fina inkallningar, superfint fritt följ, bra ställande under gång osv..men läggandet har tagit tid och det känns som att det kommer ta ännu mer tid ändå innan det ser trevligt ut. Vad gör han då? (Kanske ni undrar?)..Tja..han gör inte så mycket. Han vet vad ligg betyder men trots att jag alt. stannar, kommenderar sitt sen ligg och till och med visar med handen händer det att det blir tvärtom. Han lägger sig fint men rumpan åker direkt upp igen? Vi nöter och nöter och nöter…

Imorgon är ännu en jobbdag, har som vanligt söndagsångest. Godnatt!

Kommentera

