Kickstart

Nu är det dags att börja kickstarta tränings och tävlingsäsongen, jag har kontaktat Lotta Linusson (lydnadsinstruktör som själv tävlat bla SM) för att  se om vi klickar och om hon kan hjälpa oss att ta oss upp till lydnadseliten, både i IPO:n och ”lydnadslydnaden!” . Det vore ju perfekt då det visat sig att vi bor på 5 minuters bilresa från varandra, se vad världen är liten! Jag ska faktiskt gå med Ian mest av allt, han behöver komma iväg själv på träningar och få sin egentid. Men nu i början kommer jag att ta med bägge för en rejäl kickstart. Då kan jag köra halvtimmespass per hund!

Ser jättemycket fram emot detta. Lydnad är ett moment som man oftast nöter för mycket själv (tycker jag) och visst det är ju bra, men jag känner att jag kan ha nytta av lektioner då och då. Är det inte lustigt egentligen? När man hade häst var det en självklarhet att rida för instruktör ofta…medan hundfolk (uppfattar jag det som) ofta ”kan bäst själv”, åtminstone när det gäller vardagslydnad. Nåja, nu är det ju inte vardagslydnad vi ska gå på utan vi inriktar oss helt på tävlingslydnaden. Nog för att det är tacksamt att ha schäfer i dessa avseenden, men det ska bli skönt att sopa banan med en terrier 😉 Närå, nu ska jag vara ödmjuk. Men visst vore det särskilt kul att se en westie hävda sig i lydnadsklasserna? 

Med tanke på vilken tacksam hund han är att jobba med, vore det dumt att slösa bort de resurserna på ingenting.

Sa-yo-nara!

2 reaktioner på ”Kickstart

  1. Va kul!

    Tror precis som du att det är nyttigt att få lite input av någon annan lite då och då. Har själv sett och tränat med lite olika ”proffs”, bl.a då Martin Knudsen som vi hade på vårat kennelläger. Får nog säga att han är den som har haft mest att komma med, som man själv känt att man kan använda. Iaf när det gäller lydnaden. I skyddet så har jag en annan som är proffs ut i fingerspetsarna att lyssna på och ta in saker ifrån. Dock har vi inte heller där alltid riktigt samma idé om hur man ska lösa olika saker, men vi lyckas alltid komma överrens så att det blir kanon i slutändan.

    Dock plockar man ju lite från varje instruktör man har haft, mao dom grejerna som man tycker funkar på ens egen hund, så i slutändan skapar man ju sin egen stil och detta tror jag är viktigt. Man kan inte försöka kopiera någon annan utan måste hitta sitt eget fack. Dock så ska man alltid vara öppen för nya erfarenheter från både kända och okända människor. För är det något som är sant när det gäller hunderiet, så är det att man aldrig blir fullärd!

Kommentera

