Lite ups och lite downs

Ibland är det skönt att ha två hundar, går det inte bra med den ena går det desto bättre med den andre. Nåja jag ska inte överdriva, det gick OK med den ena, som råkar vara fröken själv. Vi körde en del fjärrdirigering igår jag och Grimsen, där kan vi tala om att poletten trillat ner. Riktigt snygga lägganden och inte en enda tendens till att förlytta sig eller lyfta rumpen under uppsättandet! Känns kul att hon numera förstår hur jag vill att momentet ska utföras för att det ska bli så snyggt som möjligt, nu ska jag se vad som händer när vi ökar avståndet ytterligare.

Apporten gick sådär, det kom gnissel. Då la jag direkt undan apporten och kommenderade ligg. Absolut inte argt, men görs inte övningen korrekt fortsätter jag inte förrän hon är lugn och tänker. (Hon har en tendens att glömma bort det här med eftertänksamhet). Hämtandena såg dock riktigt fina ut, en förväntan på släppandet som vanligt men jag körde  tålmodigt tills jag var nöjd. Jag tror att apporteringen kan bli jättefin på henne, det gäller bara att ha tålamod så att alla pusselbitar är på plats och att jag INTE tappar tålamodet. Svårt ibland men nu har jag lärt mig. Vi körde även lite ”rumpan in” i vänsterasvängarna, och det gick bra! Hon kan vara liite seg där ibland, jag tror att jag tajmat lite dåligt med klickern. Hon är på väg ur skendräktigheten nu vilket märks. Lemurögonen är vitt uppspärrade och hela hennes crazy uttryck är tillbaka. Hjärnan i spinn och kroppen likaså!

Ian my star! Han var på bra humör när jag kom hem, först pussade/bet han mig så länge när jag klivit in genom dörren att jag knappt fick luft. Här gäller det att passa sig för att få ett skrattanfall för då tar han genast sin chans när du visar dig svag och skuttar upp så att du trillar bakåt, och så håller han fast ditt huvud med tassarna och pussar ungeför 3097467 gånger i sekunden=du får omöjligt luft. Sedan skulle han busa, då springer han omkring i hela lägenheten med en leksak i munnen och morrar ”vrrooooarrrrrvvvvrroooooooaaaaarr”. Nåja. Vi tränade på apport. Att han ska sitta kvar med rumpan i marken när jag tar apporten (annars skuttar den upp) och lite hårdare gripanden. Han var suveränt duktig. Vi körde även ingångar som han fortfarande har lite problem med (sätter sig snett varannan gång) och jag nötte på rätt hårt men Ian var väldigt sugen på Denniskorv så han skötte sig excellent. Kul!

Idag ska han till Cindy och trimmas, och ikväll börnar vi iväg till Lotta igen och tränar. Pratade även med veterinären idag om Grimas vidriga andedräkt som uppkommer då och då. Jag har misstänkt tonsillit så vi ska dit snart på undersökning. Hon visar inte så många symptom. Illaluktande mun ja, svullna lymfkörlar bakom käkbenet..men inget mer som jag kan komma att tänka på. Maten äter hon så gärna ändå och är pigg i övrigt. Jag vill ju inte att hon ska ha en infektion i kroppen när hon opereras sedan (kastrationen).

Jag är dålig på att fota de små liven numera, men när Ian är tillfixad lovar jag att uppdatera. Det är väl på tiden nu. Jag måste uppdatera Ians bild på hemsidan, han är en sån fuuling där 😀 Dessutom är han ju ”bara” 15 månader äldre 😉

Bild på westie från tidigt 1900-tal. Mycket bättre frilla än den moderna varianten om man frågar mig 😉

2 reaktioner på ”Lite ups och lite downs

Kommentera

