Nu så!

Nisse har varit här ons-fredag medan mamma och pappa har varit på firman och jobbat. I sedvanlig ordning skulle han trimmas, något jag bävat för då det alltid tar så lång tid att trimma stor schnauzer, pheuw! Men döm till min förvåning, det hela tog nog inte mer än sammanlagt 2, 5 timmar (med klippning och effilering inräknat, samt klokklipp) och Nisse satt som ett ljus under hela tiden. Duktig! Han är ursnäll att trimma och börjar bli riktigt duktig på kloklippning också. I början bet han ifrån ordentligt när man klippte klorna, men efter en diskussion om det och desto mer beröm när han var duktig så har han förstått att så får man inte göra.

Jag tyckte för övrigt att han luktade sur disktrasa, så han fick sig en rejäl omgång i badet efteråt (Ian sprang och gömde sig under sängen då) med tjärschampot och diskmedel i surskägget. Jag satt och fönade och torkade i säkert en 45 minuter efteråt. Sedan tog vi en promenad till hundrastgården där han fick röjja järnet och så knatade vi hem igen. Vi skulle till Viktor som fyllde hela 4 år och fira med pompa och ståt (nåja) ! Väl där gick Nisse runt med hängande svans, vilket var väldigt konstigt för han bär alltid svansen i sabel rakt upp? Vi klämde och kände och funderade på både ryggen, svansen och alla andra möjliga teorier. Jag tänkte att det är väl bara att avvakta…men så nä vi skulle köra hem kom Tomas på att det kunde kanske vara vattensvans? Bingo. Att jag inte kom på det själv 😀 , ring ring till mamma och säga åt att hålla varmt och torrt.

Antagligen har svansen fortfarande varit lite fuktig när vi gått ut i iskylan ( 7 minus var det nog ändå) och så har svansen blivit nerkyld. Stackars Nisse, det kan värka ordentligt 😦 . Men mamma hade gett magnecyl.

Så. Nu ska jag ut med mina odågor. Det blev ingen skyddsträning igår heller. Jarmo hade gjort sig illa, och det kändes lite mycket att åka till Mariefred och lite till för att träna lydnad en liten stund. Inte för att det är oviktigt! Men väglaget var sådär och med tanke på hur längesedan det var vi tränade lydnad med så mycket störning hade jag ändå inte tänkt träna mer än en liten stund. Då blir bilresan längre än träningstunden 😉

Hursom, en bild på nytrimmad Nils! Dessvärre ingen stå-bild. Han ville inte.

2 reaktioner på ”Nu så!

  1. Idag har svansen börjat att höja sig igen , men jag tänkte ge honom bamyl idag också iallafall (magnecyl finns nu för tiden bara som brus , Bamyl är en sorts magnecyl bara annat namn enligt personalen på Apoteket )

Kommentera

