Nu så!

2 korta träningspass med vovvarna igår! Dom är så fina mina små pälsklingar och så duktiga 🙂 Vi fokuserade på apportering, ett moment jag kör ganska sällan i synnerhet med Ian då han aldrig haft något problem med det. Jättefint gripande och fasthållande. Bra fart ut, lite långsammare in (han vill gärna ruska till den en gång innan, sötisen) och annars inga anmärkningar. Han var seg i fria följet stundvis, men så kan han vara ibland. Skulle behöva åka ensam med honom till Lotta någon dag och verkligen köra igenom alla moment så att hon ser vad långt vi har kvar till ettan, plus att vi verkligen behöver störningsträna.

Grima har jag försökt att vänta ut  mellan gångerna vi apporterar , dvs att vi inte försöker nöta det och det funkar verkligen. Hon har varit jättejämn i apporten och likaså igår var hon skitduktig, inga anmärkningar öht. Något överladdad i FF  eftersom att jag  hade boll istället för godis…som vanligt gick dock halva träningspasset åt att kampa och träna släppandena. Det är inte perfekt än, men det har verkligen lönat sig att lägga stor fokus på det. Igår släppte hon bollen 3 gånger helt själv när jag stod passiv! De som känner Grima vet att det är rätt otroligt, jössemig vad glad jag var. Jag känner att jag hittat ett sätt som funkar kanon med henne rent träningsmässigt, att vi verkligen har lärt känna varandra ”på riktigt” och det är betryggande.

På måndag kastreras hon och jag är jättenervös. Nervös för nedsövningen, och ffa hur det ska bli efteråt. Nu är hon ju ”ohormonell” och då är hon en sån jäkla trevlig hund. Men när hon skendräktar är hon ganska trist och flamsig..men det är så lätt att glömma? Nu när hon är ”bra” tvekar jag på operationen, men jag vet att jag kommer tänka tvärtom om hon skulle skendräkta igen. *sliter mitt hår*

Det får bära eller brista!

Kommentera

