Hundhelg

Ja det är det väl jämt för dig tänker väl folk, men det kan inte jag påstå att det har varit ”på riktigt” den senaste tiden 😉 (läs, vintern).

Kan börja med att tala om att det nu är en månad sedan Grima kastrerades och det är en sådan lättnad att ha gjort kastrationen. Hon känns väldigt fin och är precis som vanligt. Jag inbillar mig dock att hon har lite lättare att ”landa” i de situationer jag vill, och att hon är lite piggare, lite klarare i huvudet på något sätt…fast det är så lätt att överanalysera också, hur som mår hon väldigt bra!

Igår åkte vi och tränade skydd och lydnad med träningsgänget i ridhus, jag har inte sett dem på 5 månader!!! Otroligt vad tiden går..Nå, så jag funderade givetvis på hur hon skulle sköta sig, ambitionerna hade jag lämnat hemma. Vi skulle liksom dit och checka läget. Först ut var lite lydnad. Jag hade bestämt mig för att öva släppanden med boll, kontaktövning, lite fritt följ och lite platsliggning. Släppandena gick bra, så som jag hade förväntat mig. Så fort hon hamnar i en situation där hon vet att det är träning på riktigt blir alltid långfingret snäppet längre, ögonen kolsvarta och hon testar betydligt mer, men jag höll mig enligt planen och på slutet släppte hon väldigt bra, det tar sig!

Fria följet är jag också himla nöjd med, men jag skulle inte gjort det en sista gång, fan för mig och min girighet. Det var fortfarande bra men innan dess var hon verkligen toppen, precis där jag vill ha henne och där skulle jag slutat.

Platsliggningen gick också fint! Hon lägger dock rumpan på sniskan, ska försöka träna in så att hon ligger rakare och snyggare, annars vill jag inte pilla mer i det.

Ian var på overload igår!! Han stövlade in i ridhuset i fritt följ på allra bästa sätt, förutom att han låg typ en meter framför hela tiden, hahaha 😀 . Härligt att han har så mycket driv och sug, han var rätt ofokuserad emellanåt, men det gjorde ingenting. Han landade på slutet och fick kampa loss med bollen innan han skickades in i bilen igen, den lilla terrieroristen!

Sedan var det skydd. och äve det gick jättebra! Vi började där vi slutade sist, inga bekymmer, så jag åkte hem mycket nöjd med kvällen sedan och somnade på soffan tillsammans med pälsarna brevid mig 🙂

Idag har jag varit iväg och klippt/trimmat en dvärgschnauzer till en äldre dam. Jag gjorde mitt första hembesök och det var lite annorlunda att vara hemma hos någon man aldrig träffat förut. Men hunden fick badas, fönas, klippa klor och päls och såg himla nöjd ut efter det. Damen verkade vilja att jag kom tillbaka någon gång och det är ju alltid ett gott tecken?

Imorgon är det måndag, och söndagen blomstrar i ångest..gah!

Adios.

3 reaktioner på ”Hundhelg

  1. Jag tycker att det är roligt att du tränar Ian så mycket, för det är det tyvärr inte många småhundsägare som gör!

Kommentera

