Kvällsträning på BBK

Kul med lite spontanträning. Jag och Nicole och en vän till hennes om har Holländsk Herde tog oss ner till BBK för att träna lite lydnad. Tomas skjutsade oss dit och sedan körde jag lite lek och kontakt med Grima samt tränade släppanden i vanlig ordning innan hon fick sitta uppbunden medan det var Ians tur. Ian har gått som en klocka idag trots att det var hur mycket hundar som helst på BBK. Linförigheten var superfin, han går liite långt fram men det är inget jag petar för mycket i . Högersvängarna var superfina, dessa har han varit lite seg i förut nämligen . 🙂

Vi tränade även lite läggande under gång som äntligen börjat sätta sig, han har tidigare gjort motvalls, att han lägger framdelen innan rumpan, och det har varit segt att träna bort, mycket ”glada lägganden” har övats på mattan hemma. Nu gäller det att få honom lite kvick att göra det under gång.  Vi övade på hoppet, inkallning och att hålla apporten. Idag var dessutom hans första platsliggning. Han fick ligga brevid Nicoles Nero och Grima, längre bort låg HH:n E’tsa, och det var inga problem. Han låg stadigt och lugnt på sin plats.  Han är SÅ duktig! Tävling känns inte alls  långt bort 🙂 .

Vi behöver lite mer uthållighet i Linförigheten, och lite check på hur han reagerar på kommendering..sen får vi allt försöka anmäla oss till något när allt är färdigkedjat.

Grima fick öva platsliggning för det mesta, hon vart rätt uppskruvad av alla bollar som for och min vilda lek med Ian, så jag tyckte att det var bäst att träna lite passivitet med damen. På slutet fick jag dock till FF med fin kontakt, hon låg för långt fram men det ordnar jag upp sen, just nu vill jag ha superkontakt på mig…Hon går ju med huvudet riktat mot mig, och vissa skulle säkert vara nöjda där. På sistone har hon dock fäst blicken på en av mina fickor istället fö rmitt ansikte, och jag vill hellre ha blicken fäst där. Övade på lite tips jag fick av Jarmo och kan nog tycka att det gav resultat !

Den 14:e maj så hålls en relationskurs på klubben, tankar kring tävling osv , kul! Det är alltid intressant att höra andra erfarna hundförare prata och tipsa . Inspiration kan man aldrig få nog av.

Det bidde ett långt inlägg! Imorgon tar vi det lugnt, jag är själv på min avdelning på jobbet i veckan och har en del att stå i. På fredag flyttar mamma och pappa in i nya huset, och på Lördags ska Nisse trimmas. På Söndag är det träning på klubben igen! Ska försöka lägga spår till Ian och Nisse i helgen, även Grima ska få sig något.

Detta blev långt, så det är bäst att jag går och knyter mig 😉

2 reaktioner på ”Kvällsträning på BBK

  1. Ian måste ha sett mallig ut 🙂 Ligga mellan stora 🙂 Åhhhhh vad Nisse kommer att vara lycklig av att få göra något roligt 🙂 Han har varit jättedeppig , Jeanette grannen sa häromdan att han såg lite gladare ut , svansen hängde inte längre och han hade nästan ett leende i ansiktet 🙂 Hoppas att allt blir bättre när vi flyttat .

Kommentera

