Spår, lydnad,städ.

Det blev ingen vidare sovmorgon denna helgen heller, jag blev upplockad av Annica vid 9 innan vi börnade iväg till Åker utrustade med den vanliga spår och lydnadsutrustningen, för att inte tala om alla trasor, svampar, rengöringsmedel och andra tillbehör vi skulle ha för att skura ut i klubbstugan-ordentligt!

Jag var smart och la Ians spår (250-300 meter?) innan det var dags att kavla upp ärmarna och med hushållspapper i ena näven och fönsterputsen i andra börja gno så att man kunde se både ut och in på den lilla stugan! Vi var fyra gummor som skurade, torkade, gnuggade, sopade, vädrade, hängde upp nya gardiner, flyttade möbler och slängde skit..och nu vill jag lova att det är vackert! Jag tror vi höll på i 3 timmar …vi hann köra lite lydnad innan vi började också. Det gick bra idag, rätt och slätt ”bra”. Inget extraordinärt åt något håll med andra ord.

Ians spårsele är som sagt borta, så innan vi gick och tog hans spår så jag var uppfinningsrik och tog helt sonika Grimas tyghalsband runt magen på honom och spände det i hans eget halsbands-ring o voila! En spårsele. Ian som har varit utan sele 3 gånger i år blev genast pigg och förstod vad som var på G. För honom betyder selen ”jobb” och det märktes att han förstod precis vad som skulle göras när den var på. Jag kan inte säga mer än att han spår var jättefint idag från början till slut. Jättebra start, fart rakt igenom och han tog sig koncentrerat genom alla miljöer (från vanligt gräs till stenröse med mossa och hopp över stock) innan han hittade sin klöv i en grop. Jättekul! Han vill alltid gräva ner sin klöv när han gått spåret, och den börjar bli gammal så jag lät honom göra det idag. Efteråt var han mäkta stolt över sitt resultat och klöven var djupt begraven i jorden (och Ian såg jättefin ut…..).

Vi fortsatte själva ut och la spår till våra egna hundar. Jag gjorde ett enkelt U-spår till Grima och gick sedan ut ett spår till Rejsa (ca 500 steg med 4 apporter). Grimas spår gick också ”bra” idag, utan varken plus eller minus, så jag fick vara nöjd. Hon var lite för fartig, och lite nonchalant med apporten, men annars kan jag inte klaga. Rejsas spår gick jättebra, det var roligt att se en äldre riktigt erfaren hund jobba på 🙂

..när jag tänkte efter har jag alltså gått totalt 5 spår idag, inte undra på att det känns som att benen ska gå av , hah.

Nu är det viloläge framför soffan som gäller. Imorgon åker vi till stallet med syrran och pysslar om häst-tanterna (och äter hästskit säger Grima…).

En reaktion på ”Spår, lydnad,städ.

  1. Ja, det var superkul att träna för Lotta, hon har en filosofi som jag gillar 🙂 vi får se vart det leder, just nu känns det toppen.

    ser att ni tränar i Åkers, är det åkers stycke bruk då eller? Vi har lantställe i Fållökna utanför malmköping så åker ju förbi Åkers då, typ varje helg på somrarna. Fint i sörmland 🙂

Kommentera

