Sommarkvällar

Det bästa med sommaren är att man kan ta en långpromenad klockan 21 på kvällen, dvs att man slipper känna sig stressad över mörkret när man kommer hem.

Igår åkte vi alltså till Skrefsta, och då var klockan 20.55 och  det var fortfarande jätteljust ute. Underbart! Jag la ett rakt spår till Grima i en av hagarna där , ca 250 steg med 6 apporter (ca vart 30:e steg) och tog ut Grims för att träna på påvisningarna. Hon har blivit jäkligt ivrig på sistone, jag får verkligen hålla emot i linan, why? Hon brukar vara relativt sansad och ”cool” i spåret annars. Hur som höll jag mig hela tiden endast 2 meter bakom för att se att hon verkligen gjorde det hon skulle ordentligt. Hon var kanonduktig! Påvisningarna var snabba och fina med spåarapporten precis i mitten mellan tassarna de flesta gångerna, duktiga tjej! Hon fick naturligvis massor med beröm, grillkorv med bacon och ostsmak var tydligen väldigt värt att jobba för 😉

Efteråt tog vi en sväng runt fälttävlansbanan och rätt vad det var hoppade ett rådjur upp mitt framför nosen på Grima som skulle sätta efter det. Mitt ”nej” rungade väl över hela Botkyrka, men hon tvärnitade och kom tillbaka, givetvis med gladare matte 🙂 Ian han aldrig reagera, han fattade inte vad jag gapade om. Likaså gick vi förbi en katt imorse, bägge hundarna lösa och de började ”smyga” lite mot katten, men där räckte ett kort ”nej” för att de skulle bryta. Det är såklart en självklarhet att ha lydnad på hunden när den är lös, men det är ändå skönt att få se att det verkligen fungerar när de utsätts för ”frestelser”.

Idag kommer jag nog att fila lite på lydnaden, och jag ska göra ett sista försök till att hitta Ians spårsele, fan att den skulle försvinna 😦

Kommentera

