ABC

Igår vart det en riktigt fullspäckad träningskväll där jag hann med både spår,lydnad och skydd…allt i sann ovädersanda! På väg till Åker riktigt spöregnade det på vår lilla bil så att vi knappt såg ut genom rutan, men skam den som ger sig, man måste träna när det regnar också!

Vi åkte först ut till Mariefred och la ett spår, ett enkelt ” I_I ” med 2 apporter, kort och gott ett ”ettaspår”, jag hann precis lägga det i regnuppehållet innan vi for tillbaka till klubben för att köra lite lydnad. Vi jobbar på med trängningen och stundtals går det jättebra, men snart är hon tillbaka och trycker…Vi körde även en del apportering med hjälp av Jarmo , och jag fick bolla lite tankar som jag ska försöka mig på att göra i hemläxa. När det var dax för spåret hade det legat i ca 2 timmar, vi börnade dit och klev ur bilen för att inse att åskovädret kommit tillbaka. Det blixtrade och dundrade om vartannat, så jag väntade en stund tills det mesta dragit förbi innan jag begav mig ut. Jag hinner bara säga ”spår” innan det börjar blåsa orkan och bokstavligen vräka ner regn . ”Helvete” tänkte jag tyst för mig själv men bestämde mig för att se efter hur fröken betedde sig i spåret ändå..och hör och häpna, det gick riktigt bra! Visserligen vart det några koller på första sträckan och vi gick över första apporten, men med tanke på hur kraftig blåsten var och hur  hon tog sig igenom det hela som en riktig kämpe kan jag inte säga mer än att jag är jättenöjd med henne! Vinklarna var kanonfina och sista apporten tog hon också kalasfint. Efter det var det bara att springa till bilen, köra tillbaka till klubben igen och köra ett pass skydd. Det vart inget fart och flängpass då gräsmattan var så himla blöt, och jag vill inte riskera att hon halkar och sträcker sig, så det vart mest bevakning och lite skyddslydnad. Riktigt fina bevakningar, jag är så stolt över mina älskade hundar och hur duktiga dom är! 🙂

Ian fick inte göra någonting igår mer än att bara vara med, men det är nyttigt det också. Ändå hämnades han när vi kom hem (vid 22-tiden) genom att försöka tvinga oss att leka med honom och hans jävla strumpbyxa som han fått av mig. Husse var snäll (läs föll för trycket) och lekte lite iaf, can’t say no to those eyes!

Ikväll ska vi till stallet och mysa. Om jag får rida så tar jag Grima med mig, annars är dom ganska duktiga på att motionera sig själva på ägorna där..ska bli härligt! Torsdag blir en lydnadsdag, och kanske en spårdag på klubben innan vi drar till Åmål..på Lördag är det schäferslaget! Självklart tar jag med mig kameran.

5 reaktioner på ”ABC

  1. Hur länge ska Jarmo orka vara ”slagträ” han måste ha ont i hela kroppen och framför allt i armarna 🙂

  2. Du glömde skriva att åskblixtarna stod som vassa brinnande trädgrenar också över hela himlen medan du gick spåret! Stolleprov!!

  3. BRA Tomas !! Det vet väl alla att man inte går omkring ute när det åskar Lina !! Du stod väl inte under ett träd också ! Nu blev din mamma arg på dig , UNGE 😦 Nåja puss iallafall 🙂

    1. Det gjorde jag INTE, nog för att jag skulle kunna vara så dum att riskera mig själv, men jag skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina hundar för den faran iaf! Däremot blixtrade det en del INNAN jag gick ut spåret! Jävla Tomas!

Kommentera

