Duktig!

Träningen igår var lite rolig. Det började med att jag knappt hann ur bilen innan Jarmo tyckte att vi skulle gå in ihop och gå ”tävlingsmässigt” i ett program. OK! Jag var inte ett dugg förberedd men tänkte att vafalls, jag går bara in och kollar hur hon beter sig. Jag körde inte hela programmet, 10 steg fritt följ, 5 språng, 5 steg sakta , en (!) person fick agera grupp. Lite apportering (slätapporten gick bra!) , hopp och A-hinder. Hoppen måste vi verkligen göra något åt , hade Grima varit häst hade hon inte varit en hoppehäst! Hon tar med tassarna i hindret och ”häver” sig upp, urusel teknik, så det ska vi träna på idag, att hoppa ordentligt. Jag vet ju att hon kan, i skogen tar hon sig lätt över stockar i samma höjd!  A-hindret gick bra. framåtsändandet gick i ett S *asg* , men det vart så mycket med alla plötslig ihopkedjing igår så jag la inget som helst allvar i det hela. Trots varierande resultat i momenten kändes det toppen, just för att hennes attityd var SÅ härlig! Hon kändes verkligen riktigt ”on top” och det är trots allt det viktigaste för mig, att jag har en hund som säger ”YES!”.

Skyddet gick toppen, lite överladdad i början men bevakningarna börjar verkligen sitta fint nu. Bevakar gör hon, men hon är en jäkla svinastina ibland och detta var i princip obefintligt igår 🙂

Sedan måste jag berätta om hur söt denna fröken kan vara. Jag hade ställt apportbocken på fikabordet, och Grima och Ian fick komma ut en stund när vi fikade och ”vara med”. Grima noterar att jag har bollen i fickan (snöret stack ut lite)..då tittar hon först på bollen, sedan på mig, och sedan på apporten. Går fram till bordet, vrider huvudet, tar apporten och kommer viftandes och jättenöjd till mig med den, då smälte matte ganska rejält, självklart fick hon sin boll 🙂

Ian körde fartmoment igår! Han tränade på rondering och på inkallningar och var så duktig så. Ikväll ska jag ta med klöv och blod och lägga ett rakspår som totalt kommer att få ligga ca 18 timmar. Jag ska se hur han beter sig imorgon när vi tar det, hoppas att klöven är kvar!

2 reaktioner på ”Duktig!

Kommentera

