Onsdagen

Bjöd på träning. Likaså i tisdags när jag tänker efter…

Tisdagen var en sån där träningsdag som fick mig att vilja slita av mig håret. Först skulle jag gå ut ett spår till Ian, vilket resulterar i att jag dyker in i ett näste av grenar/stenar/rötter och gud vet allt bara för att jag valde att vinkla två gånger till vänster vid fel ställe. Gah!  Jag var dessutom tvungen att ta en högst äventyrlig väg tillbaka i skogen för att inte råka kliva över spåret jag precis gått till den lilla hunden. Full med kvistar och barr i håret och fästingar på kläderna kom jag iaf helskinnad tillbaka och tog ut Grimmosaurusen för lite apport-träning…den gick inge vidare. Tugg tugg tugg, ingen ro över huvud taget och jag har verkligen fått gnugga geniknölarna för att få bukt på varför hon gör så på just klubben och inte hemmavid eller på andra ställen. Jag har kört väldigt lättvindigt på klubben med snabba belöningar och mycket intensitet, och la om strategin och satte in krav istället. Absolut inga tvång, men lugnt och sansat ”inget händer förrän du gör rätt”. Jag fick peta och vänta länge, ta pauser, göra om, nöta..osv. De två sista blev riktigt bra och vi åkte hem och jag hoppades att det skulle ge resultat. Det gjorde det!

Igår var vi alltså tillbaka, och jag tog direkt ut apporten och började träna ingångar med den, det gick riktigt bra, och jag stod fast vid kravet att hålla stilla. Kul att se att det hände något när hon fick sova på saken, jag gjorde mig tydligen tillräckligt förstådd. Ian hade spårat innan. Liggtid ca 1 dag, ca 200 meter med 3vinklar utan återgångar och inga bloduppehåll. Det gick bra, inte toppen men rätt och slätt bra, det går både vildsvin och rådjur med mera i den skogen så då och då kan han få för sig att följa färskare spår, men jag är en snitselgalning så tack och lov vet jag precis vart vi ska och kan hindra honom. Han var dock en MYCKET dum hund igår. Jag vill påstå att Ian är en lydig hund, igår vet jag dock inte vad som flög i honom.  Under en promenad skulle han springa fram till en annan hund , han lyckades inte men sket fullständigt i mig. Likaså när vi skulle spåra, på med selen..jag hinner gå 2 steg och hunden är borta? Då har han kutat ner till Annica och Rejsas bil för att hälsa på dem? Det är en bra bit! #%!!! hund!

Hur som, vi körde en del lydnad igen sen och tränade på platsliggning och lite fritt följ. Strax efter blev det skydd och det gick toppen! Jättefina bevakningar och angrepp…lossandet börjar se bra ut även om det inte är riktigt på topp än och ja. Hon känns faktiskt väldigt trevlig att köra. Hejja Grims!

Ikväll ska jag till stan för att hämta en tapet, förhoppningsvis hittar jag några fina sidenband då som de kan ha på Lördag när vi har öppet hus, de måste ju också vara fina! 😉

En reaktion på ”Onsdagen

Kommentera

