Kontraster

..tänk att trots att man har ett gemensamt intresse för samma sak, så kan synen på detta ting vara i så extrema kontraster att man undrar om det verkligen är möjligt. Igår var vi på NLK och ”provade” deras plan, det var en jättefin klubb med belyst och stor plan och Grima och Ian var bägge jätteduktiga i lydnaden. Ian var superpigg och käck i sitt fotgående som jag var extra nöjd med idag, Grima var också fin i alla sina moment, om än lite pigg och ivrig, men det är knappast en egenskap att klaga på : ) ..Det är egentligen dit jag vill komma, för jag fick nyss se en video som fick det att vända sig i magen på mig och göra mig alldeles kallsvettig. Jag önskar så att jag inte hade sett den.

Jag antar att det är IPO ekipaget tränar, eftersom att det är apportering (eller, jag vet inte ens om jag vill kalla det apportering) som visas i videon. Hunden är försedd med 2 linor varav en medhjälparen står så att ena linan går mellan förarens ben och den andra står en bit framför föraren. Med hjälp av dessa forcerar de hunden att göra en vad jag antar i slutändan ska bli en snabb och käck apportering (?) genom att ihärdig rycka hunden mycket kraftigt i rätt position (hunden tappar apporten flera gånger och faller handlöst ner i marken, men försöker trots detta behaga sin förare med att göra rätt) tills den gör ”rätt”. Jag önskar att jag inte sett videon, att jag hade förstått att det förekom djurmisshandel i den, men tyvärr fick jag se skiten ändå. Jag mår illa och vill gråta, jag kan inte för mitt liv förstå hur människor kan vara så onda, giriga och genomvidriga för sin egen framgångs skull. Jag kan inte förstå att man kan köpa en levande varelse bara för att misshandla, grovt manipulera och tvinga att tävla för att man själv vill plocka pokaler. Det sjuka är att det inte ens finns prispengar att tala om i IPO:t! Inte ens det att motivera en fattig jävel att hålla på med sådant skit.

Det jag känner är extra sjukt är att jag också vill tävla, jag vill också träna min hund att göra divere  tricks och konster och visst vore det toppen att få vinna någon stor tävling någon gång. Skillnaden är att jag vill att dom ska vilja göra detta för mig, jag vill att de ska känna glädje och motivation när vi kör in på grusvägarna till träningsplatserna, att de ska bli fulla av förväntan när de ser att jag tar på mig träningsvästen, eller plockar ihop träningsväskan. Jag vill att de ska känna ”Yes!!” när de vet vad som är på gång, jag vill aldrig någonsin känna att de gör något av dessa tricks vi kallar tävlingslydnad för att de inte vågar göra annat. Tack och lov är jag övertygad om att det är så, jag kan bara inte få in i mitt huvud att någon kan vilja ha det på ett motsatt sätt. Att gå och hämta sin hund, se den i ögonen och tänka ”do or die”, gör som jag säger ..”annars”..Det som gör mig mest illamående är att det är så vanligt, jag vet inte om det är det i Sverige, men jag vet att det förekommer inte alltför sällan. Hur kan man leva med sig själv när man förhåller sig till dessa metoder? Hur kan man glädjas åt ett eventuellt  gott resultat när man busktränar med stackel, el , hängningar och allt annat möjligt skit man kan komma på för att få hunden dit man vill? Hur kan man ha viljan och samvetet att manipulera sin hund till att utföra vad som tillslut blir rena slavtjänster och printa in i den att det blir ett helvete om den mot förmodan inte skulle göra rätt, eller ifrågasätta? Det är inte hundträning, det är inte ärligt att ta åt sig cred när man inte har tålamod att tänka ut metoder för att be hunden utföra ett trick för att den tycker att det ska bli så jäkla kul att få lön för ”mödan” sedan, för att man inte har ”guts” eller kunskap (eller tid, som vissa skyller på) att lära sig att motivera sin hund, utan istället väljer att vända sig till de stenåldersmetoder som fortfarande lever kvar i hundvärlden. Fan att folk inte skäms , att de står där i sitt förbannade mygel och låtsas att de tycker om hundar, när de i själva verket skiter i vad det är för redskap de använder för att få en stunds glorifiering. Det värsta är att de flesta får inte det iaf, men fortsätter ändå i hopp och blind tro om att ”en vacker dag”. Det är precis samma personer som barrerar hästar (med mera), och som tvingar sina ungar att bli duktiga i någon sport eller på något instrument och agar eller misshandlar dem psykiskt för att de själva mår så dåligt över sitt egna kassa självförtroende.

Man ska inte skriva inlägg när man är upprörd, men jag kunde inte låta bli. Jag tröstar mig med några bilder som Tomas tog på hundarna igår, där jag vet att de har det bra. Där dom får springa fritt i skogen och njuta av naturen och höstsolen , och bara vara hundar för en stund. Jag får glädjas åt att åtminstone dom 2 får slippa allt sådant, och leva lyckligt ovetandes om all den ondskan som finns runtomkring.

 

 

2 reaktioner på ”Kontraster

  1. Då vet du nu hur vi känner när vi får höra att en hund ur vår uppfödning har blivitsparkad i buken, hängd i halskedjan samt koppelkorrigerad för att han inte släppte skyddsärmen. Det var inte för att han skulle få uppleva detta som vi födde upp honom.
    För mig gäller det goda exemplet. Visa att det går att träna hunden med glädje !
    Så gneta på med velourmetoder. Du kanske inte vinner VM, men din hund och du har roligt och din hund har kvar sitt förtroende för dig och andra tvåfotingar.

Kommentera

