Det ska vara kul att ha hund

..men ibland undrar jag om folk tycker det? Jag har lagt märke till det sedan en tid tillbaka, eller nej. Jag har lagt märke till det lite extra sedan en tid tillbaka, kanske mest i vardagsbestyr att hundägare, kanske i en majoritet jämt och ständigt verkar vara i konflikt med sina hundar. Jag tycker mig oftare märka av en ”jag mot hunden” attityd än att man faktiskt har kul och njuter av sin hund. På ganska kort tid har jag fått höra kommentarer som fått mig att bli lite fundersam över hur folk verkligen tänker. Tex.

”Min terrier går omkring hemma med högburen svans, hur ska jag få den att sänka svansen så att den slutar upp med sin dominans?” ( Ingen tanke på att rasen bär sin svans så naturligt…)

Vid ett tillfälle när jag leker med mina hundar och låter dem hoppa upp på mig kommer en kul kommentar ”Du vet väl att du låter dina hundar d0minera dig nu?” (Åh..please..)

Eller ”Min hund tränger för att den är så dominant..”…Ja, det kan ju inte bero på att den är satt i hög drift alt inte har en helt befäst position från början..

Eller den absolut värsta..”Min hund jävlas med mig hela tiden!”.

Min poäng: Det är lättare att skylla på hunden och allt ”jävelskap” den hittar på, istället för att se till sig själv och ifrågasätta sig varför hunden beter sig som den gör, och om den verkligen gör det för att just den hunden bara råkar vara  så ”förbannat jävlig”.  Jag hör ”åh han/hon är så dum” till leda, och jag börjar faktist bli rätt trött på det. Jag säger inte att det är lätt, och att jag inte också tänker likadant ibland, men jag hoppas innerligt att jag tar mig till sans och fortast möjligt tar mig från det sättet att se på hund. Det hade ju iof varit enklare att sluta bry sig, men det är väl inte precis min starka sida. Det är självklart inte lätt att veta hur vad och varför alla gånger, men det verkar betydligt vanligare att man utgår från att hunden är dum, än att man har ett kommunikationsproblem?

Till bättre saker: Grima gjorde ett grymt skyddspass idag, det kändes trösterikt! Duktiga tjej 🙂

2 reaktioner på ”Det ska vara kul att ha hund

  1. Jag bara äääälskar kommentaren att ”min hund bara jävlas med mig”.
    Då har man tillmätt hunden större intelligens än den har. (och sig själv mindre intelligens än vad ens hund har……)
    En normal jycke är ungefär lika klipsk som en 3-årig människa. Utmärkande för 3-åringar är att de är megaegoister som ser till sig och sitt. Det gör hunden också. Om hunden gör ngt som du ogillar så gör den inte det för att jävlas, eftersom dess tankeförmåga inte sträcker sig så långt. Den gör det för att den vill och för att det har lönat sig tidigare, alltså kan det löna sig även denna gång !
    Så enkelt och ändå så himla svårt !
    Själv har jag nämligen huset fullt med ”jävliga” hundar !

Kommentera

