En vecka

Har gått sedan den senaste behandlingen, och hon verkar vara okej. Sele på tills idag (6 dagar) och idag fick hon gå lös för första gången vilket har gått bra, ingen hysteri. Nästa vecka börjar vi simma. Att dra i selen verkar göra henne gott, då hon verkligen får jobba med ryggen och trampa in ordentligt under sig, dessutom tycker hon att det är kul 🙂

Ian njuter av att han själv får vara lös, och retar Grima så fort han får tillfälle. Han tar pinnar och springer förbi näära henne och vänder om med störig uppsyn och ”busmorrar”..dumhund. Jag fick för övrigt hem 6 st vildsvinsklövar förra veckan, och självklart har vi spårat. Det senastr spåret fick bara ligga i 3 timmar, och det var ca 2-300 meter långt. Det gick utmärkt som vanligt, jag funderar dock över spårslutet och undrar om någon som viltspårar har ett tips? Jag märker nämligen att han går i spårkärnan väldigt precist, fram tills vi kommer i närheten av slutet (där klöven ligger). Då ”tappar” han spåret och vill gärna ”ringa in” området där belöningen ligger, och det tar ett tag innan han hittar den. En teori, någon? Vi ska gå ett nytt spår imorgon som ska få ligga 6-8 timmar iaf, och se om han beter sig mer säkert när det legat ett tag.

Grima har gått 2 st spår sedan i tisdags förra veckan. Första spåret var ca 250 steg med 2 vinklar, legat 30 min, väldigt simpelt mao och det tog hon som ”a piece of cake” vilket jag också förväntade mig. Inga föremål i då hon inte ska hålla på med snabba lägganden osv just nu. Andra spåret gick hon igår, en liten ”check” som jag ville göra. Jag gick ett ”L” spår, men med en väldigt lång förstasträcka, kanske 300 steg, sedan vinkel och ca 100 steg till och spårslut. Jag kom nämligen på mig själv med att jag alltid vinklar mycket, och det är väl bra iof, men jag var nyfiken på hur hon skulle svara på en sträcka där det inte händer något. Precis som jag trodde vart det att hon slog i spåret vid 2 tillfällen, men det var till min glädje nästan obetydligt, hon spårade jättefint, men var något het. Spåret hade för övrigt legat ca 1,5 -2 timmar. Nästa gång ska jag gå ett ”normalt” spår med föremål, mer om det sen.

Vi tränade lite lydnad idag, väldigt dämpande övningar för Grima, medan Ian och jag filar vidare på fria följet och ingångarna. En kul grej är att jag verkar ha lyckats klicka en väldigt god bakdelskontroll på honom, halvt omedvetet då jag inte fokuserat på det på den nivån han är på just nu. Idag kunde han gå fot baklänges ett par steg, och även i svängar, duktiga lilla hund! Han är så go 🙂 

Just nu känns det lite lättare med hundarna,  jag är förhoppningsfull vad gäller Grima, men ändå återhållsam, jag vill inte ropa ”hej” förrän vi kommit över bron sas.

En reaktion på ”En vecka

Kommentera

