2011 och året som varit

..Jag är så dålig på att summera bakåt i tiden, det känns som att jag inte riktigt har perspektiv på hur och när saker verkligen skedde, men tänkte att jag skulle försöka krafsa ihop någon liten överblick om hur allting gick.

Hundåret blev precis som förra året inte alls som planerat. Förra året var jag och Tomas inblandade i en rättegångshärva och bodde på olika ställen innan vi flyttade till Vårsta, efter att allting lugnade sig.
Hundträningen vart lite åsidosatt, och jag tänkte att ”2011, DÅ ska vi ut och tävla!”..tji fick jag.
Jag och Grima låg förvisso i hårdträning hela sommaren, men lagom till hösten när jag tyckte att jag hade pillat färdigt på momenten märkte jag av en del både fysiska och psykiska beteendeförändringar hos Grima. Förvisso subtila, men jag kände på mig att något inte var bra. Bara att avboka tävlingarna. Vi började hos kiropraktorn då jag misstänkte ryggen. Det har hjälpt förr, men denna gången gick det bara tillbaka trots flera återbesök. Tävlingsäsongen tar slut och Grima sätts i vila. Vi gör ett blodprov för att utesluta borrelia och anaplasma samt gör en allmänkoll, provresultaten visar negativt. Nästa stopp är re-dog, hos fysioterapeuten Stefan Rosén..det visar sig att vi har rätt i att det är något med ryggen som spökar, men att inget går att konstarera utan röntgen..så det är nästa projekt. Det negativa med detta är ju ganska uppenbart. Vi får förmodligen lägga skyddskarriären på hyllan, det positiva är att hon förmodligen kan fortsätta tävlas, dock i mindre påfrestande grenar. Vi får satsa på tävlingslydnad och typ FH istället (spår) och glädja mig åt hur mycket jag lärt mig om skyddshundsträning med Grima. Nu är huvudsaken att hon blir bättre.

Ian hade en period i våras/somras där han inte var särskilt träningsbar. På hösten vände dock allt och vi har tagit igen den träningen som uteblev då. I år tänker jag inte ha några mål alls, saker och ting får bli som de blir.

Det positiva med 2011 har varit livet utanför allt som har med hundar att göra. Jag slutade på mitt jobb och tog ”ledigt” i strax över 2 månader och gjorde en massa annat, vilket känts toppen. Jag har tagit tag i mitt illustrerande igen, och att jag vågat göra förändringar i mitt liv. Jag har vuxit av det.
Jag tänker inte säga att ”Detta året kommer vi igen!” Vi tar en dag i taget, och försöker göra det bästa vi kan av dagarna. Här ska inte lovas ett skit 😉

Kommentera

