Städning och lydnadsklass II

Det har varit en riktigt tråkhelg denna helgen, vilket iof är ganska skönt eftersom att det alltid känns som att man har en massa inplanerat annars, att jag aldrig har tid att vara riktigt ledig.

Vi tog en långis runt Nolinge igår, och sedan tillbringade jag kvällen med att göra lite övningar inomhus. Vintern är ypperlig för att lära hundarna en massa nya roliga tricks, så denna gången beslöt jag mig att jag skulle lära dem att städa. Dvs att apportera sin leksaker och lägga dem i en hink, vilket gick förvånansvärt bra med båda två. Ska bli intressant med slutresultatet sen, får jag till det ska jag filma det och lägga upp!

Vi kör även en del övningar ur lydnadsklass II, Ian har ju inte passerat 1:an ännu, men det är väldigt trista moment att nöta på tycker både han och jag, så vi kör moment ur tvåan också för att variera oss. Både han och Grima kör ”target” till rutan, och så har det blivit att lära om ingången till apporteringen med Grima.
I IPO:t ska de ju sätta sig mitt framför föraren, medan de i tävlingslydnad traditionellt ska sätta sig vid förarens vänstra sida. Man kan ha det som i IPO:t också, men jag har valt att göra såhär.

Jag har anmält bägge till en tävling den 22:a April, så nu gäller det bara att se till att få ihop träning med folk så att vi kan störningsträna också. Det blir på hemmaplan för första gången, Botkyrka BK, Ian kör 1:an och Grima 2:an. Nu håller jag bara tummarna att klasserna inte körs parallelt, för då kör det ihop sig.

Ikväll blir det nyckeluppletande för Grima, och så fortsättning på städandet för bägge.

Ha det!

En reaktion på ”Städning och lydnadsklass II

Kommentera

